'ICT moet een middel zijn, geen doel'




http://www.phil.uu.nl/onderwijs/cki/incognito

Laurens Winkelhagen, is derde jaars Cognitieve KunstmatigeIntelligentie (CKI). Sinds twee weken heeft hij deverantwoordelijkheid over de Incognito-pages, oftewel de websitevan de studievereniging voor CKI. Op die site worden volgensWinkelhagen nu alleen nog alle actieve leden en commissiesuitgelicht en staan er wat links naar het symposium en destudiereis. In de toekomst, officieel vanaf deze week, moet de siteworden uitgebreid met een agenda, een stukje uit hetverenigingsblad en vooral veel foto's. Ook wil Winkelhagen linksmaken met homepages van CKI-ers.

Waar gebruik je internet zoal voor?

"Voor heel wat meer dan alleen e-mailen! Als ik moet weten waarik college heb, dan is internet de eerste plaats waar ik kijk.Omdat ik nu nog op de Warande woon, download ik relatief heel ergveel. Verder gebruik ik het programma ICQ om met een hele hoopmensen contact te houden."

Geeft de Universiteit Utrecht met haar website een goedvoorbeeld?

"De site van de universiteit zuigt. Maar ik moet toegeven: hijis op elk platform duidelijk te lezen. En dat moet ik nog maar voorelkaar zien te krijgen. Ik ben er namelijk nog niet helemaal overuit of ik CSS, Javascript en dergelijke dingen kan gebruiken."

Ondersteunt naar jouw mening de universiteit genoeg initiatievenop dit gebied?

"Niet echt. Ik heb te doen met mijn arme vrienden bij andere

faculteiten, zoals Rechten en Diergeneeskunde, die altijd maareen diskette mee moeten nemen om te mailen. Nou ben ik ook niethelemaal blijmet die I-Macs van CKI, maar daar heb ik tenminsteveel homepage-ruimte, én uberhaupt schijfruimte."

Wordt er in het onderwijs genoeg gebruik gemaakt van nieuwemedia?

"De nieuwe media, tja. De universiteit moet er volgens mij naarstreven om alle informatie die voor studenten relevant is op hetnet te zetten. Daar kunnen ze nog veel meer aan doen. Maar bij eenkleine studie als CKI kom je bijvoorbeeld haast nooit Powerpoint ofsoortgelijke presentaties tegen. Da's gewoon niet de moeitewaard."




http://www.geo.uu.nl/~ugv

Webmaster Jan-Willem de Blok is docent (toegepaste) wis- ennatuurkunde voor eerstejaars aardwetenschappen en werkt tevens aaneen project om het onderwijs in deze steunvakken te moderniseren.Hij onderhoudt veel websites, zowel voor de Utrechtse GeologenVereniging (UGV) als zijn persoonlijke pagina's. De UGV-site geeftinformatie over wat er bij de UGV gebeurt en bevat aankondigingenvan symposia en excursies met fotoverslagen. De site heeft eenoverzichtelijke vorm zonder wilde poespas van bewegende icoontjes,filmpjes en geluidseffecten.

Waar gebruik je internet zoal voor?

"Ik gebruik internet om studie-informatie aan studenten televeren, in het kader van cursussen die ik doceer. Vooralsnog isdat alleen een studiehandleiding met uitgebreide informatie overdie cursussen. Het is mijn streven om later ook een deel van hetlesprogramma met behulp van internet te laten verlopen. Wat ik nual wel doe, is incidenteel naar het world wide web (www) verwijzenvoor achtergrondinformatie bij bepaalde onderwerpen. Verder surf ikzelf veel, met name naar informatie die ik voor mijn werk kangebruiken."

Geeft de Universiteit Utrecht met haar website een goedvoorbeeld?

"Niet bepaald. Ik kom er regelmatig en vind de voordeur ergsaai. De meeste informatie die ik zoek is er wel te vinden, maarhet is niet altijd direct duidelijk waar je moet kijken. Hetadressenbestand is niet up-to-date en bevat veel fouten. Je kandaar reacties geven, maar je merkt niet dat er wat mee gedaanwordt."

Ondersteunt naar jouw mening de universiteit genoeg initiatievenop dit gebied?

"Ik denk dat ze dat wel probeert, maar dat het met name uit defaculteiten zelf moet komen. En op dat niveau kan je toch grote

verschillen waarnemen tussen de manier waarop informatie wordtaangeboden. Ik ben zelf een paar keer bij een ICT-seminar van deuniveriteit geweest en daar zie je toch best leuke dingen de revuepasseren. Maar vaak wil iedereen toch zelf het wiel opnieuwuitvinden."

Wordt er in het onderwijs genoeg gebruik gemaakt van nieuwemedia?

"Bij ons op de faculteit kan en zal op dat gebied nog veelverbeteren. Er

wordt de laatste tijd veel over gepraat. Binnen m'n eigenvakgebied heb ik vorig jaar geïnitieerd om mee te doen aan decampuslicentie van Mathematica, een simpele vorm van ICT die doorde ons omringende (bèta-)faculteiten al lang en breed wordtgebruikt. Het is een eerste stap om bijvoorbeeld opdrachten via hetinternet aan te bieden. Maar niet iedereen staat daar open voor, ofwil de tijd en moeite nemen die het kost. "

Wat zou nog verbeterd kunnen worden?

"Hoewel er nog steeds studenten instromen die zelden of nooiteen computer hebben gebruikt, merk je toch dat die groep kleinerwordt. Op die kennis moet je inspelen. Ik ben zelf geencomputerwizard en ben me ongetwijfeld niet bewust van allemogelijkheden, maar als ik zelf een ideetje heb om nieuwe media bijhet onderwijs te betrekken, dan probeer ik dat uit en kijk of hetwat wordt. Wat onze faculteit betreft zou een middagje constructiefpraten over ICT best leuke dingen kunnen opleveren. Momenteel wordtons onderwijs grootschalig gereorganiseerd, hetgeen goedeaanknopingspunten biedt om het gebruik van nieuwe media beter teintegreren."




http://www.A-Es2.uu.nl

Webmasters Bas Zoetekouw en Frank van Lankvelt maken de websitevan hun studievereniging A-Eskwadraat. Ze noemen zichzelf spottend'Nerd 1' en 'Nerd 2'. De website van A-Eskwadaat is vrijuitgebreid. De informatie die er op staat, wordt vooral door deverschillende commissies van de vereniging zelf bijgehouden. Dewebmasters hebben dus voornamelijk een coördinerende encontrolerendetaak. Op dit moment zijn Zoetekouw en Lankvelt bezigom een nieuwe lay-out voor de pagina's te ontwerpen. Bas Zoetekouwwil dat de pagina er zo overzichtelijk mogelijk uit ziet. Allerleiflauwekul, zoals java-applets, frames en grote plaatjes, probeerthij te vermijden. De A-Eskwadraat pagina's zijn dan ook vrij goedte bekijken met een tekst-georienteerde browser.

Waar gebruik je internet zoal voor?

"Hoewel email voor mij wel de belangrijkste toepassing is,gebruik ik ook veel www en usenet, dat zijn discussiegroepen. In deeerste plaats vind ik internet namelijk een medium om tecommuniceren en te discussiëren. Op www is heel veelinformatie te vinden, als je tenminste weet hoe je moetzoeken."

Geeft de Universiteit Utrecht met haar website een goedvoorbeeld?

"De homepage vind ik overzichtelijk, maar misschien wel ergkaal. Ze zou wel iets fancy'er mogen zijn, want je wordt alsbuitenstaander niet echt uitgenodigd om verder te klikken. En alsik dan verder klikt, mis ik wel wat dingen. Zo heb ik tot nu toehet jaarverslag over 1998 niet kunnen terugvinden. Veel informatieis ook niet up-to-date. Zo staat onder het kopje bestuur nog altijdde samenstelling van de U-raad van vorig jaar, en wijzen links nogveelvuldig naar oude ruu.nl-adressen."

Ondersteunt naar jouw mening de universiteit genoeg initiatievenop dit gebied?

"Ik verwacht wel wat meer interactieve diensten. Het zoubijvoorbeeld handig zijn om tentamenresultaten via het web tekunnen opvragen. Hoe dan ook hebben we bij A-Eskwadraat nooitproblemen gehad op het gebied van ondersteuning. Een paar jaargeleden hebben we een eigen domain, www.A-Es2.uu.nl, gekregen. Datwas geen enkel probleem."

Vind je de UU up-to-date wat nieuwe media betreft?

"Ach, wat is up-to-date? Er zijn hier en daar wat projectjes omcursussen via het internet aan te bieden. Maar het is flauwekul alsstudenten hun presentaties met Powerpoint doen, als ze het net zogoed én sneller met sheets of op het bord kunnen. Wat ikvreemd en jammer vind, is dat veel studenten een e-mail adres bijeen gratis e-mailservice zoals HotMail gebruiken, terwijl ze eene-mail adres van de faculteit krijgen. Dan is er blijkbaar tochiets mis met de service zoals die door universiteit of faculteitwordt geleverd. Bij wiskunde krijg je bijvoorbeeld wel een e-mailadres, maar je moet per se achter een van de computers in hetMathematisch Instituut gaan zitten om je mail te lezen. Natuur-&Sterrenkunde bewijst dat het wel anders kan: iedereen kanvanaf overal op de wereld zijn mail lezen en op de server werken."

Wordt er in het onderwijs genoeg gebruik gemaakt van nieuwemedia?

"Bij het onderwijs dat ik gevolgd heb - Wiskunde en Natuur-&

Sterrenkunde - wordt er, op wat computer-practica na, nauwelijksgebruik van gemaakt. Ik denk dat het echter wel nuttig kan zijn. Jekunt bijvoorbeeld fysische verschijnselen vaak goed met eencomputersimulatie verduidelijken. Het lijkt mij ook nuttig ominformatie over een vak op een homepage te zetten. Dit gebeurt

op het moment slechts sporadisch."

Wat zou nog verbeterd kunnen worden?

"Ik denk dat het het belangrijkste is dat men zich realiseertdat ICT een middel is en geen doel. Je moet dan wel zorgen datmensen weten hoe ze dat middel kunnen gebruiken, en daar ligt danook de taak van de universiteit denk ik."

Joyce Vanhommerig