Innovatievouchers niet meer weg te denken

Dat blijkt uit de begroting 2008 van het ministerie van Economische Zaken. Het basisbudget van de ‘innovatievoucher’ stijgt daarmee met bijna twintig miljoen euro ten opzichte van de begroting van dit jaar. Weliswaar is nu veertig miljoen euro beschikbaar voor de waardebon, maar driekwart van dat budget komt uit incidentele aardgasbaten.

Er bestaan twee soorten innovatievouchers: de snuffelvoucher van 2500 euro waarmee kleine verkenningen kunnen worden uitgevoerd, en de volwaardige voucher van 7500 euro voor wat ruimer marktonderzoek. Voor dit laatste type krijgen ondernemers vijfduizend euro subsidie en moeten ze de rest zelf bijpassen.

In de eerste EZ-begroting van voormalig OCW-minister Van der Hoeven worden de resultaten van de voucher positief genoemd. Het Centraal Planbureau was in maart van dit jaar al gematigd enthousiast. Onderzoek van die club wees uit dat ondernemers hun voucher vooral inzetten voor de verbetering van het productieproces. Ongeveer 65 procent van deze groep zou anders niets aan innovatie hebben gedaan.

Economische Zaken bekeek in februari van dit jaar waar de subsidie voor vouchers in 2006 terechtkwam: grootste speler bleek toen onderzoekscentrum TNO, dat 35 procent van de subsidie van dat jaar opslokte. De drie technische universiteiten bleken samen goed voor vijftien procent, de brede universiteiten en de hogescholen kregen elk twintig procent van de subsidiepot van – toen – 34 miljoen.

HOP