Invoering WW/ZW per 1 januari 2001

Medewerkers die werkloos worden vallen nu nog onder deWerkloosheidsregeling Nederlandse Universiteiten (WNU). Omdat deWNU qua hoogte en duur gunstiger is dan de WW, is eenbovenwettelijke aanvulling op de WW afgesproken. Hierdoor treedt erdus geen verandering op in het totaal van aanspraken bijwerkloosheid, noch voor bestaande noch voor nieuwe uitkeringen na 1januari 2001. Wel verandert de aanvraagprocedure. Tot heden was dewerkgever hiervoor verantwoordelijk. Vanaf 1 januari moet dewerknemer zelf de uitkering 2 maanden voor de ontslagdatumaanvragen.

De invoering van de Ziektewet heeft voor de werknemer geengevolgen. Bij ziekte betaalt de werkgever het salaris volgens dehuidige regeling gewoon door. Voor de werkgever treden er wel eenaantal veranderingen op. Zo krijgt hij bijv. vanaf 2001 deloonkosten i.v.m. zwangerschaps- en bevallingsverlof op basis vande Ziektewet vergoed.

Voor informatie kunt u zich wenden tot depersoneelsafdeling van uw faculteit of dienst.