ISO-Studentenprijs niet naar studenten

Sociale Geografie en Planologie van de Universiteit Utrecht kentsinds een paar jaar het zogeheten excellent tracé. Dat biedtstudenten de mogelijkheid om bovenop hun studie iets extra's tedoen. Zo verbleven vier studenten vorig jaar enkele maanden inBarcelona om de nieuwe inrichting van de openbare ruimte aldaar tebestuderen. Volgens de jury van de ISO-prijs leidt die aanpak totverdieping van de studie en daagt het studenten uit om initiatiefte nemen en gelijkwaardig met docenten om te gaan.

De ISO-studentenprijs wordt voortaan jaarlijks uitgereikt aaneen persoon of organisatie die de positie van studenten heeftverbeterd. Deze keer waren er 24 inzendingen, waaruit de jury vijfkanshebbers koos. Dat waren bijna allemaal initiatieven vanstudenten, waaronder de 'Tuinkamerlezingen' van de Utrechtsestudentenvakbond USF.

Alleen het excellent tracé viel uit de toon. Dit is opgezetdoor de opleiding, met geld uit het overheidsfonds voor kwaliteiten studeerbaarheid. En uitgerekend dit project kreeg destudentenprijs van vierduizend gulden uitgereikt door ministerHermans. De Utrechtse Stichting Universiteit Vrij van Nut behoordeook tot de 24 inzendingen, maar werd uiteindelijk nietgenomineerd.

HOP, IH