Japanse keizer onderscheidt voormalige UU-rector

Na zijn Utrechtse rectoraat van 1986 tot 1997 werd de geograaf Van Ginkel voor de zeer hoge post van rector van de UNU gevraagd door Kofi Annan. Van Van Ginkel is de uitspraak dat de UU het 'Berkeley van Europa' zou moeten worden; hij had vergaande internationale ambities met de UU.

Zijn zittingstermijn van 4 jaar aan de UNU is twee keer verlengd, de eerste keer wederom op verzoek van Annan. Van Ginkel zou naar verluidt op het internationale politieke toneel meer invloed hebben gehad dan Lubbers, Balkenende en Pronk bij elkaar.

De officiele benaming van de onderscheiding is ‘Order of the Rising Sun, 1ste Class, Grand Cordon’. De keizer reikte op 6 november de prijs uit in aanwezigheid van minister-president Yazuo Fukuda.

Aan Van Ginkel zijn meer onderscheidingen ten deel gevallen. Hij ontving vijf ere-doctoraten, onder meer van de universiteit van Californië en van Mc. Masters in Canada. Hij is lid van de ‘Academia Europaea’ en associate fellow van de ‘Academie van Wetenschappen voor de Ontwikkelingslanden’ (TWAS).

Ook in Nederland werd hij onderscheiden, onder meer door de Universiteit Utrecht, de stad Utrecht, de Kamer van Koophandel en het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap.

AH