Kamer: 'Geen hoger collegegeld topmaster'

Door de invoering van het Angelsaksische model in het hogeronderwijs kennen universiteiten straks twee fasen: eerst haalt eenstudent zijn bachelors. Met dit diploma legt hij de basis voor zijnmeesterproef: de masters. Als alles volgens plan verloopt, wordthet zogenaamde bama-stelsel in 2002 ingevoerd. Voor die tijd moeter nog heel wat geregeld worden: over toelatingseisen,collegegelden en studiefinanciering is nog lang niet allesduidelijk. Ook niet na het debat tussen de minister en de TweedeKamer van deze week.

Wel is duidelijk dat de Kamer niet zonder slag of stoot akkoordgaat met het loslaten van het collegegeld of het toestaan vanvijfjarige studies met een vierjarige studiefinanciering.

Maar Hermans is nog niet van plan om zijn oren naar devolksvertegenwoordiging te laten hangen. Want de minister wiluniversiteiten vrijlaten in de toelatingseisen van hun topmasters.Dat geldt voor de prestatie-eisen, maar ook voor de hoogte van hetcollegegeld. Hierin krijgt hij echter alleen 'zijn' VVD mee.

Voor PvdA, CDA, D66, GroenLinks, Christenunie en SGP ligt hetloslaten van de collegegelden moeilijk. Zij willen niet datstudenten met een beperkt budget in hun kansen worden beperkt. Eenmotie van het CDA waarin dit verankerd ligt, wordt door al dezepartijen ondersteund.

Dat gaat de minister te ver. "Het is me te star om te zeggen dathet collegegeld niet omhoog kan. Ik zeg er wel bij dat hetnatuurlijk niet te gek moet worden."

De topmaster mag alleen naast een gewone master bestaan. En dielaatste opleiding is wel beschermd: collegegeld wordt nietgedifferentieerd en universiteiten hebben de plicht studenten meteen afgeronde bachelor toe te laten.

Ook over de studieduur bestaat nog onduidelijkheid. Hermans gaatervan uit dat het hele traject in vier jaar kan worden doorlopen.Onderzoek moet uitwijzen of er opleidingen zijn waarin hetbama-traject een jaar langer moet duren. Of in dat geval destudiefinanciering van vier naar vijf jaar gaat, wilde de ministerniet zeggen, maar "de student mag daar niet de dupe vanworden."

Minister Hermans wil verder laten onderzoeken of'maatschappelijk relevante' hbo-masters toch opoverheidsfinanciering kunnen rekenen.

De bewindsman nam daarmee een kamerbreed gesteunde motie overvan Maritte Hamer (PvdA). Vooral op het gebied van zorg enonderwijs verdienen de hbo-masters aandacht. Voor de meermarktgerichte masters moeten hogescholen commercile partnersvinden.

Duco Adema van de HBO-raad is blij met de toezegging van deminister. "Het is prettig om te weten dat onze masters net zoworden behandeld als die in het wetenschappelijk onderwijs", laatDuco Adema van de HBO-raad weten.

HOP, TdO