Kamer wil geld zien voor bachelors en masters

Dijksma is niet de enige die er zo over denkt, blijkt uit eenrondgang in de Tweede Kamer. Ook GroenLinks, D66 en het CDA vindendat Hermans zijn portemonnee moet trekken om de overstap naar hetAngelsaksische onderwijsmodel mogelijk te maken. Ze zullen datvolgende week eisen, als de Kamer de onderwijsbegrotingbehandelt.

De Kamer is het niet eens met Hermans dat de bachelor- en demasterfase `als regel' samen maar vier jaar mogen duren. "Zo'nrigide afspraak lijkt me niet verstandig", zegt Dijksma. "Het ligtmeer voor de hand om voor vijf jaar te kiezen", vindt UrsieLambrechts van D66. "Dan lopen we ook in de pas met de rest vanEuropa." Andere fracties noemen het "niet realistisch" om te denkendat een volwaardige masterstudie in een jaar geperst kan worden,zoals Hermans wil.

De minister krijgt wel steun van zijn eigen partij, de VVD."Alleen als universiteiten kunnen aantonen dat puurwetenschappelijke masterstudies echt twee jaar moeten duren, kan ikme voorstellen dat de overheid dat tweede jaar ook betaalt. Maar derest krijgt geld voor een jaar", reageert VVD-woordvoerder Bibi deVries.

Volgens Hermans wil het bedrijfsleven graag meebetalen aan demasterfase. De Kamer is daar huiverig voor. Zodra het slecht gaatmet Nederland, vermoedt D66, stoppen bedrijven daar direct mee."Dus op zo'n financiering kun je als universiteit niet bouwen. Ikmoet er trouwens niet aan denken dat je straks bijvoorbeeld deKPMG-master accountancy hebt", zegt Lambrechts.

Hermans doet er beter aan om extra geld los te praten bij hetkabinet, vindt de Kamer. "De 1,4 miljard gulden die Hermans nu aanzijn begroting heeft toegevoegd, is natuurlijk mooi. Maar gezien denoden van het hoger onderwijs is het niet meer dan het plakken vanpleisters", zegt Dijksma.

De PvdA wil dat Hermans voor een periode van tenminste vier jaaraangeeft welke extra investeringen nodig zijn. Doet hij dat niet,dan peutert Hermans alleen maar een incidenteel 'meevallertje' losbij minister Zalm van Financin. Rabbae van GroenLinks: "En dan houje dat universiteiten steeds meer studenten opleiden, maar perstudent steeds minder geld krijgen. Dat kan niet de bedoeling zijnvan een kabinet dat de mond vol heeft van de kenniseconomie."

HOP, MtW