Katern 'Bijverdienen': Tips voor het vinden van de juiste bijbaan

Katern 'Bijverdienen': Tips voor het vinden van de juistebijbaan

- Bedrijven schreeuwen om personeel. Kijk eerst goed rond welkejob voor jou geschikt is. Veel bedrijven proberen studentenletterlijk binnen te lokken met een mobiele telefoon of kans op eenreis.

- Zorg dat je goede afspraken maakt over verzekeringen,vakantiedagen en of je vrij kan krijgen. Zorg ook dat je eencontract krijgt.

- Bij een uitzendbureau gaat een groot deel van je salaris naarhet bureau toe. Studenten hebben niet altijd door dat ze voor eenuitzendbureau werken, omdat het verpakt is als een op zichzelfstaand bedrijf (bijvoorbeeld horecauitzendbureaus).

- Het is doorbikkelen, maar 's nachts werken levert het dubbeleop per uur. Ook in het weekend verdien je vaak meer.

- Als je wekelijks ergens werkt, kan het zijn dat jeziekenfonds-verzekerd kan worden. Als je je eigen(studenten)verzekering houdt, kun je de op je salaris ingehoudenziekenfondspremie terugvragen.

- Iedere arbeidssector heeft een vastgestelde arbeidsduur perdag en per week. Wanneer je langer werkt dan de gebruikelijkearbeidsduur is er sprake van overwerk. Werk dat aansluit op denormale werktijd en niet meer tijd kost dan een half uur is geenoverwerk.

- Let op dat je volledig 'wit' werkt. Vooral in de horecagebeurt het veel dat je maar een gedeelte wit werkt en voor de restzwart.

- Als je het idee hebt dat je werk niet veilig is of dat jewordt uitgebuit, kun je contact opnemen met de arbodienst.

- Sommige commissies of baantjes op de universiteit, zoals eenstudentassistentschap, verdienen beter dan een normaalbijbaantje.

- Met een t-biljet kun je belasting terugvragen.

- Je mag 19.500 gulden netto per jaar bijverdienen. Verdien jemeer, dan moet je je beurs terugbetalen. Als je vermoedt dat jeteveel gaat bijverdienen, is het verstandig je beurs tijdelijk stopte zetten. Over de eerste 8.000 gulden hoef je helemaal geenbelasting te betalen.

- Een lening bij de IBG is minder eng dan het lijkt. Je hoeft deschuld pas af te lossen nadat je bent afgestudeerd. Bovendien kunje een draagkrachtmeting aanvragen waarbij de IBG bekijkt hoeveelje maandelijks kunt missen voor de aflossing. Het nadeel is dat jenatuurlijk een redelijk forse rente bij je schuld opgeteldkrijgt.

- Bijbaantjes doen het goed op je cv als je na je studie een'echte' baan zoekt. Noem met name de studie-gerelateerdebijbaantjes. Het staat niet goed om bijvoorbeeld twintigverschillende baantjes te vermelden.