Komend jaar nog verschillende carrièredagen

Dat vertelden collegevoorzitter Yvonne van Rooy en Carla Kuijpers van Studenten Service maandag tijdens een extra commissievergadering van de Universiteitsraad. Er was bij de studieverenigingen die van oudsher bedrijvendagen organiseren, onrust ontstaan over universitaire plannen om in februari 2008 één grote beurs te organiseren waar bedrijven zich aan alle UU-studenten gaan presenteren. Alle 'eigen' carrièrebeurzen zouden daarmee komen te vervallen en ook de bestuursbeurzen voor het komende jaar zouden hierdoor in gevaar kunnen komen.

Na beraad afgelopen weekeinde is besloten om het wat rustiger aan te doen met de plannen voor de Universitaire Carrièredagen. "Het plan zoals het er lag en zoals het aan de U-raad is voorgelegd, komt te vervallen", maakte Van Rooy duidelijk. "Wat we gaan doen is samen met studievereniging JSVU en de Bètabedrijvendagen een iets grotere beurs organiseren. Die pilot staat model voor een draaiboek voor 2009." Dan doen wel alle verenigingen mee, zegt Kuijpers. "Daarmee hebben ze al ingestemd." Reden om de universitaire dagen toch uit te stellen, is onder meer omdat een aantal verenigingen al aardig op dreef was met de organisatie van hun beurs of nog contractuele verplichtingen had met bedrijven.

Voor inkomstenverlies voor verenigingen door het afstoten van 'hun' beurs hoeft niet gevreesd te worden, benadrukten Van Rooy en Kuijpers. Een aantal verenigingen verwacht zelfs dat de nieuwe beurs in elk geval vanuit financieel oogpunt meer gaat opleveren. De winst gaat naar de verenigingen, beloofden de twee. "De universiteit hoeft er niet aan te verdienen." Ook de bestuursbeurzen worden gewoon uitgekeerd. "Dit jaar verandert er nog niets."

Het college van bestuur presenteerde in juni het plan om als universiteit één grote carrièrebeurs te organiseren. Dit naar aanleiding van kritiek uit verschillende studentenquêtes: de UU zou te weinig doen om studenten voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Eén grotere beurs voor alle studenten, zo redeneert de UU, zou meer grote bedrijven trekken en studenten krijgen dan een meer volledig beeld van hun kansen op de arbeidsmarkt.

Van Rooy gaf een voorbeeld: "De JSVU is voornamelijk gericht op togaberoepen terwijl we weten dat veel rechtenstudenten ook buiten die beroepen werk zoeken. Zij kunnen dan met een breder spectrum aan bedrijven kennismaken. Bovendien zijn er voor bepaalde studierichtingen zoals voor de geowetenschappers geen bedrijvendagen." Kuijpers vult aan: "Van de ABN AMRO weten we dat zij niet naar Utrecht komen, omdat ze niet alle studenten kunnen bereiken. Zo worden ze bijvoorbeeld uitgenodigd door de economen. Het bedrijf zoekt wel economen maar bijvoorbeeld óók bètastudenten. Die willen ze op één beurs kunnen bereiken."

In het najaar komt het college van bestuur in samenwerking met Studentenservice met een nieuwe notitie over de Universitaire Carrièredagen. De Universiteitsraad kijkt uit naar deze notitie en is tevreden met het compromis dat het college van bestuur heeft bereikt met de studieverenigingen.

GK