Kort nieuws

Vijf hogescholen mogen zich sinds vorige week tooien met hetkeurmerk Duurzaam HBO. Ze hebben zich vastgelegd om zowel in hetonderwijs als in de bedrijfsvoering extra aandacht te besteden aanzuinigheid met energie en grondstoffen. Zo geeft de SaxionHogeschool IJsselland korting op de aanschaf van een fiets en gaatde Hogeschool Delft samen met de gemeente een bestaand schoolgebouwomvormen tot een energie- en waterbesparend gebouw. De opleidingendie nu een keurmerk verdiend hebben, mogen zich twee jaar langduurzaam noemen. Daarna wordt gekeken hoe hun plannen in depraktijk uitpakken.

Studentprijsvraag

Drie winnaars van de Studentenprijsvraag van het jarigeUniversiteitsfonds ontvingen afgelopen zaterdag, op deUniversiteitsdag, een cheque van 5000 gulden. Daarnaast kregen alleaanwezige inzenders een cadeaubon van 100 gulden. Opdracht was eenproject in te dienen om de 'groei en bloei van de UU' tebevorderen. Winnaar werd het Schaak en Spelletjes Project vanstudent Mark Bakkers. Hij wil elk jaar een toernooi voorUU-studenten en -medewerkers organiseren alsmede een wekelijksschaakcafe in de Uitwijk. Voorts kregen de stichting OER en deUniversiteit Vrij van Nut het geldbedrag voor hun gezamenlijk ideeom een waaier met keuzevakken te ontwikkelen, waarmee alleUU-studenten een kijkje buiten hun eigen vakgebied kunnen nemen. Entenslotte viel het Universitair Milieu Platform in de prijzen meteen project ter verbetering van de leefbaarheid van De Uithof viade aanschaf van onder meer bomen, kunstwerken en schommels.

Van Ree

Prof.dr Jan Marius van Ree is per 1 april benoemd totwetenschappelijk directeur van het Rudolf Magnus Instituut voorNeurowetenschappen, een onderzoeksschool van de UU en het UMC. Hetinstituut verricht met name onderzoek naar functionele processen inde hersenen in relatie tot neurologische en psychiatrische ziekten.Psychofarmacoloog Van Ree heeft naam gemaakt op het terrein vanverslaving, sociaal gedrag en schizofrenie.

Vermist

De Universiteit van Amsterdam geeft een proefschrift uit vanhaar vermiste bioloog Bas Pels. Omdat de wet promotie van verdwenenmensen niet toestaat, krijgt Pels geen doctorsgraad. In september2000 verdween Bas Pels met zijn vriendin Ingrid van Reeuwijk inBolivia, waar zij na een congres in Brazilie vakantie vierden. Vanhet duo is alleen een creditcard en een bundeltje chequesteruggevonden. Mochten nabestaanden besluiten de bioloog dood telaten verklaren dan kan Pels postuum promoveren, zoals dat aan deUvA de afgelopen vijftien jaar al twee keer eerder gebeurde.