Kort nieuws

Studenten kamperen sinds vanochtend in een tent op hetBinnenhof. Vanuit hun slaapzakken protesteren zij tegen het feitdat de politiek op landelijk en lokaal niveau weigert iets te doenaan het toenemende tekort aan legale, betaalbare studentenkamersals gevolg van de koppelingswet. Deze wet koppelt de inschrijvingin de gemeentelijke administratie aan het recht op een uitwonendestudiebeurs. Studenten zijn daardoor verplicht om zich in teschrijven op hun woonadres. Veel illegale verhuurders zullendaardoor stoppen met het aanbieden van woonruimte omdat ze bangzijn voor problemen met de belastingdienst.

Religie

Utrechtse studenten zijn niet erg religieus ingesteld, zo blijktuit een enquete onder zevenhonderd eerstejaars. Driekwart van deondervraagden gaat niet meer dan eens per jaar naar de kerk. Zestigprocent leest nooit de bijbel. Toch zegt de helft van deondervraagden dat ze zich verwant voelen met het christendom engelooft meer dan de helft in een kracht of God naast dewetenschappelijke werkelijkheid. Belangrijker dan religie alshoogste levensdoel noemt 21 procent van de ondervraagden'genieten', 13,4 procent 'zelfontplooiing' en 18,5 procent 'ietsbetekenen voor anderen'.

Academiegebouw

Het Academiegebouw gaat van januari tot april volgend jaargedeeltelijk dicht voor het afronden van de verbouwing waarmeevorig jaar is begonnen. Oorspronkelijk waren de werkzaamhedengepland in drie achtereenvolgende zomervakanties, maar garantiesdat het werk in die periode ook daadwerkelijk kon doorgaan, kondenniet worden gegeven. Vandaar de keuze om al het werk in een periodete laten plaatsvinden. De Aula, Senaatszaal en Faculty Club blijvenwel in gebruik onder meer voor het feestelijk afstuderen. Voororaties en promoties wordt gezocht naar alternatieve locaties.

Vertraging

Weinig studenten weten dat ook zij bij vertraging een vergoedingkrijgen van de NS. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) is daaromeen campagne gestart. Een half uur vertraging levert de studentvijf gulden op, een vertraging van een uur een tientje. Studentendie de OV-Kaart als kortingskaart gebruiken buiten de 'vrije'reisuren, krijgen het geld van hun kaartje terug als de trein eenuur te laat aankomt. Is de trein een half uur te lang onderweg, danvergoedt de NS nog altijd de helft. Controleren of een studentendaadwerkelijk in een vertraagde trein heeft gezeten is nietmogelijk. Slimmeriken hebben daarom een site in het leven geroepen'WatnouNS' (http://www.watnou.com/ns/) waaropalle treinen met grote vertraging doorgegeven worden.