Kort Nieuws

Collegelid Kardux gaat bij de gemeente Utrecht vragen ofvoortaan ook de gemeentelijke fietspaden gestrooid worden bijgladheid. De klacht dat fietsers blijkbaar kunnen doodvallen inijstijden, blijkt niet alleen door de klager in onze rubriek Kwaaden Erger zo ervaren te worden maar door meerdere universitaireberijders van een tweewieler. Hoewel de universiteit deels zelfverantwoordelijk is voor de Uithof-paden bezit de UU geenstrooiwagen, die moet door de gemeente worden gestuurd.

Informatica

Universiteiten uit Nederland, Belgi, Duitsland en Engeland gaanervoor zorgen dat informaticastudenten straks makkelijk kunnenswitchen van de ene naar de andere universiteit. In totaal negenuniversiteiten waaronder die van Utrecht, hebben vorige week huninformatica-opleidingen vergeleken. Alle negen werken aan eenbachelor-masterstructuur. Bij het uitwerken van die structuur gaanze samenwerken. Tot nu toe houden de universiteiten te weinigrekening met elkaar, constateren de negen. De invoering van hetbachelor-masterstructuur in Europa dreigt daardoor haar doelvoorbij te schieten. Die bedoeling is dat opleidingen vergelijkbaarworden en dat studenten daardoor op internationaal niveau kunnenswitchen.

Huisartsen

Huisartsen hebben op veel terreinen te weinig steun vanwetenschappelijk onderzoek. De hiaten in het onderzoek moeten snelworden opgevuld. Dat vindt het Nederlands Huisartsengenootschap(NHG). Dat genootschap houdt zich onder meer bezig met hetopstellen van richtlijnen voor huisartsen. Wat zijn goede criteriavoor huisartsen om uitdroging vast te stellen? Wanneer mogenpatinten met angina pectoris weer aan het werk?

Huisartsen zouden daar graag wetenschappelijk onderbouwdeadviezen over hebben. Maar die zijn er vaak niet. De wetenschaplaat daarmee belangrijke gaten vallen vindt het NHG

Allochtonen

Allochtone studentenverenigingen schieten de laatste jaren alspaddestoelen uit de grond, maar onderling contact hebben deorganisaties nauwelijks. Een landelijk platform met eigen websitemoet daar verandering in brengen. Dat was de conclusie op eensymposium vorige week in Utrecht. De verenigingen zijn vaak metdezelfde dingen bezig, maar omdat een centrale vraagbaak ontbreektmoeten de organisatoren vaak dubbel werk doen. Daarom ontstondtijdens het symposium het idee een landelijk overleg te vormen,ondersteund door de studentenbonden ISO en LSVb en ECHO, een clubdie zich bezighoudt met allochtonen in het hoger onderwijs. Debonden gaan de allochtonen vooral de weg wijzen door het woud aanregelingen en instanties in onderwijsland.