Kort Nieuws

Rentemaatregel verzacht

Hbo geld over

Voor het hbo is 2002 in financieel opzicht een uitstekend jaar geweest. De hogescholen hielden gezamenlijk 78 miljoen euro over, 3,4 procent van de totale inkomsten. Dat blijkt uit een analyse van de jaarrekeningen die is uitgevoerd in opdracht van 'HBO-Journaal'. De hogescholen danken hun goede resultaten aan de strenge begrotingsdiscipline van de afgelopen jaren, maar ook aan staatssecretaris Nijs die aan het eind van het boekjaar onverwacht vijftig miljoen euro beschikbaar stelde als compensatie voor de groei van het aantal hbo-studenten. Nijs stortte het geld te laat om nog in 2002 te besteden en dat is te merken aan de jaarrekeningen.

Harde techniek

De klassieke ingenieursstudies groeien weer, voor het eerst sinds tijden. Bij de technische universiteiten trekken werktuigbouwkunde en chemische technologie méér en informatica juist minder studenten. Met ruim 12 procent extra eerstejaars is Delft dit jaar tot eigen verrassing een van de sterkst groeiende universiteiten. Het verbazende is dat juist 'harde' techniekstudies die de laatste jaren zware klappen kregen, groeien. Bij de andere TU's is de groei gematigder, met 3 procent in Eindhoven en zo'n 5 procent in Twente. Deze instellingen deden het de afgelopen jaren al goed, dankzij nieuwe opleidingen en de populariteit van (technische) bedrijfskunde. Ook de hogescholen is de aanloop voor techniek dit jaar gegroeid.