Kort nieuws

Prof. Dr. David de Wied, emeritus hoogleraar medischefarmacologie aan de faculteit geneeskunde van de UU, heeft dinsdageen eredoctoraat ontvangen van de universiteit van Pcs inHongarije. De Wied (1925) geldt als de pionier van het onderzoeknaar neurofarmacologie en de gedragsfarmacologie van neuropeptidenen hormonen. Hij was oprichter en directeur van het Rudolf MagnusInstituut voor neurowetenschappen aan de UU. Daarnaast was hijinitiatiefnemer en hoofdredacteur van het internationaletijdschrift 'European Journal of Pharmacology'. Eerder ontving DeWied eredoctoraten van vijf buitenlandse universiteiten, waaronderde State University van New York, en de Dr. A.H. Heineken prijsvoor geneeskunde.

Februaristakers

Het aantal eerstejaars studenten dat voor 1 februari 2000 isgestopt, is vorig jaar opnieuw toegenomen tot 7866. Startendestudenten die voor 1 februari stoppen, hoeven de beurs die ze totdan toe kregen niet meer terug te betalen. Deze groep wordt elkjaar groter. In het studiejaar 1997/1998 gaven 'slechts' 5800eerstejaars er nog voor 1 februari de brui aan. Een jaar laterkende het hoger onderwijs al 6600 februaristakers. De InformatieBeheer Groep heeft geen verklaring voor de stijgende lijn en houdthet op een grotere bekendheid van de regeling. Cijfers over hetlopende studiejaar verwacht de IBG pas het komend najaar.

Controle

De Informatie Beheer Groep moet buitenlandse diploma's strengercontroleren op mogelijke vervalsingen. Die opdracht heeft deorganisatie gekregen van onderwijsminister Loek Hermans. Deminister reageert hiermee op signalen van de IBG zelf. Deorganisatie stuit de laatste tijd veel vaker op vervalstedocumenten. De IBG analyseert buitenlandse diploma's om aan de handdaarvan onderwijsvrijstellingen te verlenen. Daarvoor vergelijktGroningen het niveau van de buitenlandse opleidingen met deNederlandse studies.

Rectificatie

In het vorige U-blad werd ten onrechte gemeld dat de naam van defaculteit Farmacie zou zijn veranderd in FarmaceutischeWetenschappen. De faculteit is op dit moment weliswaar bezig methet intern aftasten van de mogelijkheden voor een nieuwe naam, maarvan een besluit in die richting is nog geen sprake. De mogelijkenaamsverandering heeft te maken met een verbreding van hetwerkterrein van de faculteit waardoor de onderwijsactiviteiten nietmeer volledig door de naam 'farmacie' worden gedekt. Overigens zalde opleiding tot apotheker gewoon 'de opleiding Farmacie' blijvenheten.

Drugsgebruik

Van alle Russische studenten zijn de topdiplomaten in opleidingvan het Instituut voor Internationale Betrekkingen de grootstedrugsgebruikers. Volgens een onderzoek van de Staatsuniversiteitvan Moskou, dat de eerste plaats op de ranglijst overigens zelf methet instituut moet delen, is het drugsgebruik onder studenten vanelite-opleidingen het hoogst. Sinds de val van het communismehebben cocaine en heroine in Rusland een enorme opmars gemaakt.Ongeveer vijf miljoen Russen gebruiken regelmatig drugs. Daarvan iszestig procent tussen de 18 en 30. Twintig procent van hetgroeiende leger verslaafden zit zelfs nog op school.

Studieschuld

De rente op studieschuld gaat voor duizenden oud-studenten perdirect met 1,15 procent omlaag. Dat scheelt ze enkele tientallentot honderden guldens per jaar. Bij de invoering van het nieuwebelastingstelsel in januari van dit jaar verdween - ondanksprotesten van de studentenbonden - de mogelijkheid de rente opstudieschuld af te trekken van het inkomen. Ter compensatie steldeminister Hermans die rente naar beneden bij. Aanvankelijk gold deverlaging alleen voor de rente die na 1 januari 2001 verschuldigdwas. De rentepercentages voor oudere leningen worden eens in devijf jaar aangepast. Na Kamervragen van de PvdA besloot het kabinetdie aanpassing te vervroegen. De rente op al deze leningen gaat nualsnog omlaag.

Uitdaging

Studenten in het wetenschappelijk onderwijs kunnen best wat meeruitdagingen gebruiken. Een groot deel van hen zou graag een'topmasterstudie' volgen. Als ze door de selectie komen tenminste,want daarvoor bestaat veel steun. Het InterstedelijkStudentenoverleg (ISO) ondervroeg zestienhonderd studenten over deinvoering van het bachelor- mastermodel, het nieuwe stelsel datvanaf 2002 in het hoger onderwijs wordt ingevoerd. Volgens de bondblijken verreweg de meeste (93 procent) universitaire studentenvoorstanders van topmasters, waar getalenteerde studenten collegekrijgen van de beste professoren die de universiteit in huis heeft.Van de ondervraagden liet 38 procent weten zo'n 'pluspakket' zekerte willen volgen. Eenzelfde percentage zou dat overwegen. Detegenstanders van topmasters delen de vrees van de bond dat een'gewone' masterfase erbij verbleekt en het diploma zijn waardeverliest. Voor de topmaster mag best geselecteerd worden, vindt 76procent van de studenten in het wetenschappelijk onderwijs. Vooralmotivatie zou in die selectie een rol moeten spelen. Het ISOwaarschuwt dat deze uitkomst niet genterpreteerd mag worden als eenaanbeveling voor selectie in het 'gewone' onderwijs.