Kort nieuws

Het plan van het college van bestuur om meer werk te maken vande corporate identity van de universiteit is bij deuniversiteitsraadsleden van de commissie Procesondersteuningpositief ontvangen. De invoering van een meer eenvormige huisstijl,controle hierop en het opzetten van nieuwe projecten om personeelen studenten te werven via onder meer de nieuwe media, is nodig omde uitstraling eenduidiger te maken, vindt het college van bestuur.De acht ton om het veranderingsproces in gang te zetten, werd niette hoog gevonden.

Ombudsman

De studentenbonden LSVb en ISO dreigen naar de Tweede Kamer testappen als de universiteiten en hogescholen niet bereid zijn omper instelling een onafhankelijke ombudsman aan te stellen. Devakbonden vinden dat de de rechten van studenten tegenover hunopleiding niet voldoende worden beschermd. Maar in een landelijkewerkgroep, waarin de kwestie al een half jaar wordt besproken,houden de instellingen de boot naar hun mneing af. De beide bondenhebben nu aangekondigd direct met de Tweede Kamer te willen gaanpraten als de instellingen dwars blijven liggen. In het parlementzou wl draagvlak bestaan voor het idee van een ombudsman.

IJververplichting

De studenten en ouders die de Universiteit van Amsterdam voor derechter sleepten wegens wanprestaties bij communicatiewetenschap(CW), hebben geen poot om op te staan. Door hun acties zijn zeeerder zelf schuldig aan schade. Dat stellen de advocaten van deUvA in hun verweerschrift. Het sterkst punt in het verweer iswaarschijnlijk datniemand van de studenten tijdens de opleidingheeft geklaagd. De advocaten vinden verder dat niet de universiteitmaar de studenten zelf de eerstverantwoordelijken zijn voor hunopleiding, ze spreken van "ijververplichting". En = als er alsprake is van een gedevalueerd diploma, dan komt dat door denegatieve publiciteit die de studenten met de rechtzaak hebbenopgeroepen - "publiciteit die de UvA juist steeds heeft willenvoorkomen." De klagers hebben nu weer drie maanden om dezeverdediging kapot te schieten.

Koers

Prof.dr. Albert Koers wordt per 1 maart 201 executive directorvan de Interacademy Council (IAC), een netwerk van tachtigacademies van wetenschappen. De IAC voorziet internationaleorganisaties zoals de Verenigde Naties en nationale overheden vanadvies op het gebied van wetenschap en techniek. De voormaligedecaan van de faculteit Rechten houdt in Utrecht een aanstellingvan n dag per week als hoogeraar beleid en managementrechtspleging.