Kort Nieuws

Het hoger onderwijs wil de komende jaren zo'n anderhalf miljardgulden extra. De universiteiten zijn met een klein miljard hetgulzigst. Vooral de omschakeling naar het nieuwe diplomastelsel metbachelors- en masterstitels is duur, denken zij. Daarnaast moet ergeld bij voor ict-projecten, wetenschappelijk onderzoek enverbetering van de huisvesting. Bovendien denken zij per jaar 140miljoen gulden nodig te hebben om de vergrijzing van hetpersoneelsbestand een halt toe te roepen. Ook willen deuniversiteiten extra geld voor de stijgende studentenaantallen.

Imago

De Nederlandse universiteiten worden redelijk gewaardeerd doorhet bedrijfsleven. In een enquete onder 500 personeelsmanagerskregen ze gemiddeld een 7,5. Net als vier jaar geleden blijkenvooral universiteiten met een groot aandeel technische, economischeen bedrijfskundige opleidingen populair. Delft scoort het beste meteen 7,9. De Universiteit van Amsterdam is hekkensluiter met eengemiddeld cijfer van 7,0. Utrecht belandt op de een na laatsteplaats met een 7,2. Zwak punt van Utrecht was onder meer het gebrekaan positieve media-aandacht.

Fiscaal recht

De Utrechtse Rechtenfaculteit mag in 2002 beginnen met eenopleiding fiscaal recht. Dat heeft de AdviescommissieOnderwijsaanbod (aco) bepaald. De aco onderschrijft de mening vande faculteit dat de vraag naar afgestudeerde fiscalisten met eenbrede academische opleiding toeneemt. Voor het eerst sinds 1991heeft de commissie het redelijk druk gehad met liefst 25 plannenvoor nieuwe opleidingen. De vernieuwingsgolf heeft alles te makenmet de liberalisering waartoe minister Hermans vorig jaar besloot.Dat maakt de kans op goedkeuring aanzienlijk groter. Dit keer haddriekwart van de voorstellen succes. Utrecht had alleen fiscaalrecht aangemeld.

Eminem

Eminem is taboe bij de studentenbond in het Engelse Sheffield.Het bestuur heeft de eigen krant verboden de 'homofobevrouwenhater' te recenseren en zijn muziek is op studentenfeestenverboden. De blanke rapper, die dit weekeinde nog optrad in eenuitverkocht Ahoy', bezingt in zijn teksten de mishandeling vanvrouwen, homo's en vooral zijn "stinkin' ass mom". Dat gaat de bondveel te ver: "Eminems teksten zetten aan tot haat jegens vrouwen enhomoseksuelen". En omdat de bond wil dat ook die zich thuis voelenop de feesten van de organisatie komt de populaire artiest er nietmeer in.

De krant van de studentenbond spreekt van 'censuur' en roept delezers op tot protest tegen de bemoeizucht van hetbondsbestuur.