Kort studenten-nieuws

Afgestudeerden die een deel van hun studie of stage in hetbuitenland hebben gevolgd maken meer kans op een baan. Dit geldtvooral voor studenten die hun reis zelf hebben georganiseerd. Datblijkt uit onderzoek in opdracht van de Nuffic, de organisatie diezich bezighoudt met internationalisering in het onderwijs.Studenten nemen zelf initiatief en dat getuigt in de ogen vanwerkgevers van een zelfstandige, flexibele en communicatievehouding. Aan die eigenschappen hechten werkgevers een steedsgrotere waarde, zo blijkt uit het onderzoek.

Basisbeurs

De basisbeurs gaat omhoog. Studenten krijgen er vanaf januari2001 net iets meer dan negen gulden per maand bij. De basisbeursvoor uitwonenden komt daarmee op 444 gulden. Wie nog thuis woont,vangt 144 gulden. In totaal gaan studenten er komend jaar 108gulden op vooruit. Dat lijkt misschien heel wat, maar eerderbesloot minister Hermans ook het collegegeld te verhogen met 56gulden. Daardoor houden studenten na september 2001, als het nieuwecollegejaar is begonnen, van de verhoging nog maar 4 gulden 50 permaand over.

Startpagina.nl

Startpagina.nl was in 2000 de best bezochte Nederlandse website.Dat blijkt uit een onderzoek van multiscope. De zoekmachine iIse ende gezamenlijke site van de publieke omroep (omroep.nl) eindigdenrespectievelijk op de tweede en de derde plaats. De ranglijst werdgemaakt door een panel. Zij kregen speciale software op huncomputer zodat hun surfgedrag vanaf het begin van dit jaar in kaartkon worden gebracht.

Geheugengaten

Het is een bekend probleem. Studenten in deuniversiteitspolitiek hebben een gebrek aan 'bestuurlijk geheugen'.Vandaar misschien dat Letterendecaan Bertens tijdens defaculteitsraad afgelopen vrijdag een expose moest geven over hetinkrimpen van het onderwijsaanbod. Een deel van destudentengeleding leek immers maar weinig sjoege te hebben van ditfacultaire speerpunt. Dat Letteren deelnemer is in de nieuweopleiding economie, was een aantal studentleden ook niet gewaargeworden. Want wat deden al die economiestudenten toch in debinnenstad? Het zijn volgens de decaan en de fractievoorzitter vande studenten de gaten in het geheugen van een nieuw groepstudentenpolitici. Of is er meer aan de hand? Want hopelijk lag hetaan de uitspraak van de decaan, maar toen deze het nieuwe'betsjeler-mester-stelsel' ter sprake bracht, klonk er toch ergenseen sissend: "Wat is dat?"