Kort studentennieuws

Twee studenten van de Universiteit Utrecht zijn genomineerd voorde ECHO-award. Deze prijs wordt op 29 maart uitgereikt aan eenveelbelovende allochtone student. Tulay Dimirci, rechtenstudent, enAhmet Akdeniz, geneeskunde, zijn de twee genomineerden namensUtrecht. Zij maken net als de andere acht genomineerden kans op eenkunstwerk en een 'summercourse' aan de Harvard University.

Bolletjes

Carnavalshits worden niet alleen beneden de rivieren gemaakt.Twee Utrechtse oud-studenten brachten vorige week vrijdag huneerste single uit waarvan zij hopen dat het een echtecarnavalskraker wordt in het hele land. Het duo, dat zich Hollanden Holland noemt (een parodie op het producersduo Bolland enBolland), heeft een nummer geschreven met de subtiele titel'Bolletjes in mijn hol'. Wie dit liedje niet tijdens carnaval ineen kroeg kan of wil beluisteren, kan het nummer ook horen op desite http://www.bolletjesinmijnhol.com.

Virus

De student uit Sneek die het Koernikovavirus in elkaarknutselde, heeft van de burgemeester van zijn woonplaats een baanbij de gemeente aangeboden gekregen. De reden hiervoor is dat dejongen met zijn verleidelijke computervirus Sneek op de wereldkaartheeft gezet. Zelfs op CNN kwam Sneek in beeld. De jongen, diewereldwijd honderdduizenden computers infecteerde, zit overigensnog steeds ondergedoken.

Camera's

Utrecht is hartstikke veilig sinds er 22 camera's in hetuitgaanscentrum hangen. De politie heeft alles goed onder controle.Zelfs iets te goed. Afgelopen weekend werd een 23-jarige opgepaktomdat hij een fiets in elkaar aan het trappen was. De jongen had aleen tijdje vastgezeten voor hij de politie ervan wist te overtuigendat het zijn eigen fiets was. Hij reageerde zijn woede af omdat hetding dienst weigerde.

Cabaret

Het Utrechtse cabaretduo Rul heeft zaterdagavond het 23e LeidsCabaret Festival gewonnen. Ramses Graus en Edo Brunner,oud-studenten van de Hogeschool voor de Kunsten, kregen zowel depublieks- als de juryprijs. Volgens de jury heeft het duo veeltoekomst, zeker als de twee nog meer zelfkritiek tonen bij de keuzevan hun materiaal.

Overgewicht

Drieenveertig procent van de Groningse studenten is te zwaar.Echt gedegen onderzoek is er nog niet gedaan, maar volgens eenGroningse dietiste is dit een groeiend probleem. Ze denkt datgewichtsproblemen onder studenten deel uitmaken van een algemenetrend. "Met de economie gaat het beter, er zijn ontzettend veelproducten op de markt, mensen kunnen alles kopen wat ze willen.Verder krijgen ze minder beweging, hebben ze een OV-jaarkaart,waardoor ze vaker in de bus dan op de fiets zitten."