Kort studentennieuws

Spreek liever beschaafd Nederlands dan steenkolen-Engels! Dat isde slogan waarmee LANS (Het Landelijk ActieplatformNationalistische Studenten) actie voert tegen de verengelsing vande taal op de universiteiten. Leden van het actieplatform deeldenvrijdag folders uit bij het 'Congres Engels' in Zeist. Deze weekverspreidt het LANS op universiteiten folders en plakkaten omstudenten en docenten ertoe aan te zetten het Nederlands niet teverwaarlozen in het bachelor-mastertijdperk.

Powersnack

Naast Red Bull, Extran en Dextro Energy is er nu een geheelnieuw 'energy'-product op de markt: de 'powersnack'. Ditsalami-achtig worstje bevat geen knoflook, maar wel opwekkendestoffen. De Belgische zakenman die anderhalf jaar bezig is geweestmet de ontwikkeling van het worstje, beschouwt studenten als deideale doelgroep voor consumptie.

Sitestrijd

De nieuwe website van de Universiteit Utrecht heeft albehoorlijk wat kritiek te verduren gekregen. Gelukkig voor demakers is er nu ook een postief geluid. In het studentenblad 'Sum'werd de UU-site als beste van alle universiteitssites beoordeeldmet het fraaie cijfer 9. Heel veel verder dan het commentaar'modern met veel lichte kleuren' kwam de beoordeling niet. De sitevan de Vrije Universiteit eindigde in dit diepgravendesurfonderzoek op de laatste plaats met een 4, omdat door de kleineletters de tekst moeilijk te lezen zou zijn. Vreemd criterium, wantde letters van de VU-site zijn nog altijd ruim twee keer zo grootals die van de UU-site.

Bijverdienen

Studenten gaan steeds meer bijverdienen. Dat blijkt uit eenenquete onder 1500 studenten van de Katholieke UniversiteitNijmegen. Het gemiddelde inkomen van de uitwonende student ligt nuop 1344 per maand. Vorig jaar was dat nog 1269 gulden. Studentenbesteden nu 5,7 uur per week aan bijbaantjes, terwijl dit in 1998nog 4,5 uur was. Gemiddeld studeren zij 30 uur per week.

Eeuw cel

Een Amerikaanse student die ervan wordt verdacht een bloedbad tehebben beraamd op de universiteit van het Californische Cupertino,hangt een celstraf van ruim honderd jaar boven het hoofd. Denegentienjarige student bezat volgens de politie naast vuurwapenszestig bommen en molotovcocktails, die hij tot ontploffing wildebrengen in de universiteit. De student werd aangehouden toen hij ineen fotowinkel de afdrukken kwam afhalen van de kiekjes die hij vanzijn wapentuig had gemaakt.