Kort studentennieuws

Het onderzoek naar de ontgroening bij studentenverenigingenVeritas en het Utrechtsch Studenten Corps (USC) kan beginnen. Omdatde verenigingen aan het begin van het studiejaar negatief in depubliciteit kwamen, hebben ze commissies van oud-leden ingesteld omde zogeheten KMT (Kennismakingstijd) onder de loep te nemen.Veritas weigert de namen van de commissie om privacyredenen bekendte maken. In de commissie van het USC zitten prof. dr. O. vanNieuwehuizen, kinderneuroloog bij het Universitair Medisch Centrumin Utrecht. Verder twee juristen: mr. A. Westerlaken, hoofdjuridische zaken bij Philips en mr. J. van Lommer,advocaat-stagiair. De uitslag van het onderzoek moet er in maart ofapril 2001 zijn.

Allochtonenprijs

Wie gaat er vandoor met de ECHO-award? Een ding is zeker: dezeprijs, bestaande uit een kunstwerk en een zomercursus aan deuniversiteit van Harvard, gaat naar een allochtone student. Met deuitreiking van zo'n award hoopt ECHO (Expertise Centrum allochtonenHoger Onderwijs) allochtone studenten aan te sporen om zich teprofileren en te organiseren in studentenverenigingen. Elkeuniversiteit mag maximaal twee kandidaten voordragen. Eenprofessionele vakjury zal op 29 maart 2001 'de allochtonesuperstudent' tot winnaar uitroepen. De selectiecriteria:uitmuntende studieresultaten, opvallende talenten op bestuurlijk enorganisatorisch niveau en goede beheersing van de Engelse taal.

Supermarkten

Het is zeer goed mogelijk dat de supermarkt op de Uithof voor devierde keer binnen enkele jaren van naam zal wisselen. Na DeDagmarkt, Super De Boer en nu De Spar krijgt de winkel misschienweer een ander jasje. Dit is het gevolg van veranderingen insupermarktland. Het grote supermarktconcern Laurus wil namelijk vanzijn acht supermarktformules af. De Spar en Basismarkt moetenverkocht worden. De namen Super De Boer en Edah verdwijnen helemaaluit het straatbeeld. Die gaan vanaf 1 september 2001 allemaalKonmar heten. Met het 'Konmar-nieuwe-stijl'-plan hoopt het concern35 miljoen euro per jaar te besparen.

Etiquette

Studenten zouden les moeten krijgen in etiquette en culturelevorming. Dat zegt de directeur van het Studenten Service Centrum inDelft. Hij pleit voor een cursus algemene basiskennis opverscheidene levensterreinen. "Als je op maatschappelijk topniveauwilt worden geaccepteerd en gewaardeerd, stelt de omgevingimpliciete eisen aan je, bijvoorbeeld op het gebied van taal,kleding en woninginrichting. Je behoort ook wat af te weten vanmuziek, literatuur, elementaire mythologie, wijnen, bridge- engolfetiquette."