Kort studentennieuws

Veel studenten zullen er misschien anders over denken, maar dekantineprijzen van de Universiteit Utrecht zijn helemaal zo gek nogniet. Tenminste niet als je ze vergelijkt met andere universiteitenin Nederland. De studentenvakbond LSVb deed een uitputtendvergelijkend warenonderzoek naar de prijzen van koffie, frisdrank,soep en krentenbollen in den lande. Vooral in de categorieen soepen krentenbollen scoort de UU met 1,- gulden en 0,55 gulden goed.De universiteit van Eindhoven blijkt studenten verreweg het meestegeld te vragen. Soep kost daar 2,50 gulden en voor een simpelbekertje koffie betaal je 1,50 gulden (tegen 0,65 gulden hier).

Paashaas

'De haas hoort bij Pasen omdat iemand de eieren toch moetverstoppen', 'Goede Vrijdag heeft met de oorlog te maken' en 'dehaas stelt Jezus voor die iedereen eten geeft'. Deze intelligenteantwoorden gaven hogeschoolstudenten op de vraag wat Pasen nu ookalweer precies voor feest is. Uit een enquete onder 120HvU-studenten blijkt dat ruim veertig procent van de studenten nietweet waarom Pasen wordt gevierd. De helft daarvan denkt echter welde juiste betekenis van Pasen te kennen, maar gaf desondanks eenfout antwoord. Ongeveer 13 procent van de studenten verwart Pasenmet Goede Vrijdag. Voor de onwetenden: Pasen is het feest van deopstanding van Jezus Christus, Goede Vrijdag de herdenking vandiens kruisdood.

Sollicitatiegesprek

Jonge vrouwen moeten veel meer hun best doen om zichzelf op eengunstige manier te presenteren tijdens sollicitatiegesprekken danmannen, zo blijkt uit een onderzoek aan de City University vanLonden. Mannelijke sollicitanten krijgen veel vaker 'open' vragenvoorgelegd, waardoor zij meer mogelijkheden krijgen om zichzelfgoed neer kunnen zetten en een beter beeld van zichzelf kunnengeven. Ondanks de beperkte vraagstelling blijkt dat het de meestevrouwen toch lukt om zaken beter uit te leggen en de indruk tewekken dat zij beter gemotiveerd zijn dan mannen.

Eredoctoraat

Het toekennen van eredoctoraten door universiteiten lijkt aandevaluatie onderhevig. Voor universiteiten lijkt de bekendheid vande genoemde eredoctor belangrijker dan de daadwerkelijkeverdiensten van een persoon. De universiteit van Liverpool zalbijvoorbeeld in juli een eredoctoraat toekennen aan Yoko Ono, deweduwe van John Lennon van The Beatles. Ze krijgt dit docoraat voorhaar werk als beeldend kunstenares en het door haar opgezette fondswaaruit studiebeurzen worden betaald.

Hacker

De site van de universiteit van Groningen is vorige week dooreen hacker gekraakt. Hij heeft gratis speelfilms, muziek ensoftware op de site gezet. Volgens de computerdeskundige van deuniversiteit heeft de hacker een server in Israel gebruikt en heefthij waarschijnlijk de site van de universiteit gebruikt omdat hijzelf te weinig ruimte op het internet had om zijn spullen aan tebieden. De actie was van korte duur omdat de universiteit de sitesnel af heeft gesloten.