Kort studentennieuws

Studenten zijn professionals in het verduisteren vanuniversitair keukengerei. Ook het serviesgoed van de UniversiteitUtrecht moet te vinden zijn in keukenkasten van studentenhuizen.Volgens het hoofd van de restauratieve verzorging A. Raterinkverdwijnt er jaarlijks tussen de zestig- en tachtigduizend guldenaan serviesgoed. "Een kwart gaat kapot door breuk, de restverdwijnt. Het meest populair is bestek."

Hoger beroep

Dood door schuld en tweenhalf jaar gevangenisstraf. Dat kreeg deUtrechter T.A. vorige week opgelegd voor het doodrijden van deLexmondse studente Bettine het Lam. Zij werd in april 1999aangereden op de Vleutenseweg toen ze bij een oversteekplaats deweg overstak. De ouders van Bettine zijn teleurgesteld over deuitspraak. Zij wilden dat de dader 'doodslag' als vonnis kreeg,omdat hun dochter niet slachtoffer van een gewoon ongeval was. Dedader had namelijk geen rijbewijs, reed door rood langs deverkeerde kant van de vluchtheuvel, haalde in waar dat verbodenwas, reed te hard en had vanwege zijn suikerziekte een beperktgezichtsvermogen.

Artfilmhouse

Een bioscoopexploitant is met de gemeente Utrecht inonderhandeling over een artfilmhousecomplex in de stad voor 'dekunstzinnige kwaliteitsfilm'. In het artfilmhouse moet eenintegratie komen van de moeilijkste films met kwaliteitsfilms opcommercile basis. De nieuwe bioscoop zou vier of vijf zalen gaantellen en binnen drie jaar open kunnen gaan.

Nakijktijd

Studenten bij de letterenfaculteit kunnen er eindelijk van opaan dat hun tentamens binnen drie weken zijn nagekeken. In hetvoorgaande cursusjaar had het faculteitsbestuur al besloten om demaximale nakijktijd terug te brengen van dertig naar 21 dagen, maardeze wijziging was nog niet opgenomen in het opleidingsstatuut.Omdat dit onduidelijk was voor studenten en docenten, is door dedecaan een brief rondgestuurd waarin de verkorte nakijktijd staatbevestigd.

Brandveiligheid

Minister De Vries van Binnenlandse Zaken heeft makkelijk pratenals hij zegt dat onveilige cafs gesloten moeten worden, vindt deUtrechtse loco-burgemeester en wethouder veiligheid R. Verhulst(CDA). Hij is het met De Vries eens dat de gemeente de naleving vande veiligheidsregels moet afdwingen, desnoods tot voor de rechter.Maar om effectief te kunnen optreden, is meer mankracht bij depolitie en brandweer nodig. Trouwens, krachtig optreden gebeurt inUtrecht, merkte Verhulst nog <I>en passant<I> op,doelend op de verschillende studentenhuizen die afgelopen maandenwegens brandonveiligheid zijn ontruimd. Dat er voor de studentendie op straat staan nog geen vervangende woonruimte is geregeld,zei Verhulst er voor het gemak maar niet bij.