Kort studentennieuws

Twee maanden voorwaardelijke gevangenisstraf kreeg een Delftsestudent van de rechter opgelegd voor het zoenen van een slapendehuisgenote. Het veroordeelde lid van de Leidse studentenverenigingMinerva zegt dat hij uit nieuwsgierigheid bij zijn huisgenoteneerknielde, waarop het slapende meisje haar mond tuitte. In Leidsestudentenkringen staat de student al langer bekend als vreemd. Hijzou eerstejaars studenten gedwongen hebben naakt te zwemmen enanderen mee naar huis genomen hebben om naakt voor hem te gaanstaan.

Plasmast

Wildplassen moet in Utrecht tot het verleden behoren nu dePlasmast er is. Het nieuwe openbare urinoir op het Janskerkhof -een landelijk primeurtje - werd vorige week onthuld door wethouderJ. van Zanen die overigens weigerde de noviteit de demonstreren.Een 'geurpanel' zal komend half jaar de plasmast checken opgeuroverlast. Stappende studenten kunnen de plasmast maar betergebruiken, want op wildplassen staat een boete van honderdgulden.

Gezond

Ondanks zijn ongezonde imago gaat de gemiddelde student vantegenwoordig bewust en verantwoord om met eten. Uit onderzoek vaneen student aan de Haagse Hogeschool blijkt dat de traditionelemaaltijd (aardappelen, groente en vlees) vooral populair is bijstudenten die nog thuis wonen. De 'Hollands kost' komt gemiddeldtwee keer per week op tafel. Uitwonende studenten eten het liefstpasta of rijst.

Mailetiquette

'Liefs en kusjes' als slotregel in een e-mail aan jestagebegeleider. Dat blijkt voor zestien procent van de jongerentussen 18 en 24 jaar heel normaal te zijn. Want zo sluit je tochimmers elk mailtje af? Tien procent van de meisjes heeft al eenseen jongen via de mail gedumpt. Ongemanierd, zo concludeert hetonderzoeksbureau ICM dat in opdracht van Microsoft eeninternationaal onderzoek deed onder tweeduizend jongeren. Tweederdevan de onderzochte jongeren geeft bij het schrijven van een e-mailniets om interpunctie, grammatica of schrijfstijl. Om de etiquettewat op te vijzelen heeft Microsoft inmiddels een korte handleidingopgesteld.

Begraven

Het is zeker geen overbodige luxe om een fatsoenlijkebibliotheek in De Uithof neer te zetten, zelfs als die 150 miljoenmoet kosten. Het risico is anders dat er hetzelfde gebeurt als inAustrali. Daar heeft de University of Western Sydney bekend dat zeafgelopen vijf jaar meer dan tienduizend boeken in de grond hebbenbegraven omdat de opslag niet meer bekostigd kon worden. Ookzeldzame en antieke uitgaven verdwenen onder de grond omdat er teweinig geld was.