Kort studentennieuws

De Leidse studentenvereniging Quintus wil de ontgroeningafschaffen. Niet omdat de vereniging een ontgroening uit de tijd ofonethisch vindt, maar simpelweg omdat er meer leden geworven moetenworden. Volgens een interne adviescommissie is het loslaten van deontgroening de manier om angstige eerstejaars sneller bij hun clubte krijgen.

ESSENSES-prijs

De tweejaarlijkse scriptieprijs van ESSENSES (de Nederlandseafdeling van de European Society for the Study of English) isafgelopen vrijdag uitgereikt aan de Utrechtse alumna Engelse taalen cultuur Nicole de Bree. De jury beoordeelde twaalf ingestuurdescripties. De Bree had voor haar scriptie over herinterpretatie vanmiddeleeuwse kronieken bij haar afstuderen eerder al een 9.5gehaald.

Juf Els

Het lerarentekort verlichten door universitaire studenten in hetvoorgezet onderwijs te laten bijspringen, dat is het idee achter denieuwe website http://www.jufels.nl, opgezet door drieRotterdamse studenten bedrijfskunde. Volgens de drie studentenbreng Juf Els vraag en aanbod voor een bijbaan in het onderwijs bijelkaar. Het werk voor de studenten bestaat voornamelijk uitsurveilleren tijdens examens of assisteren bij practica. Somskunnen studenten zelfs voor de klas komen te staan. Ruimzevenhonderd studenten uit het hele land hebben zich inmiddels viade website opgegeven.

Pil-condoom

Met een beetje wetenschappelijk geluk, is het condoom over eentijdje niet meer nodig om geslachtsziekten te voorkomen.Onderzoekers in China hebben bij mannelijke ratten het eiwit Bin1bgevonden, dat wel eens kan zorgen voor de uitvinding van een'pil-condoom'. Het eiwit wordt in de testikels van de rattengemaakt en kan een soort tegengif zijn tegen virussen enbacterien.

Paussatelliet

Paus Johannes Paulus II heeft op zaterdag een ontmoeting gehadmet studenten. De paus was live te zien in Rome en viasatellietverbindingen in vier andere landen. Vanuit Nederland badenstudenten in Maastricht met Rome.

Huisbaas

Negen UVSV-sters zoeken een nieuw huis, of een nieuwe huisbaas.Dat was de inhoud van de advertentie die de bewoonsters vanMerelstraat 9bis plaatsten. Hun huisbaas wil tot verkoop overgaanen in een uiterste poging bij elkaar te kunnen blijven, besloten denegen bewoonsters zelf op zoek te gaan naar een nieuwe huisbaas.Uit de vijf reacties die op de advertentie kwamen, zat tot nog toegeen nieuwe kandidaat.