Krapte op arbeidmarkt vereist andere aanpak personeelsfunctionaris

Krapte op arbeidmarkt vereist andere aanpakpersoneelsfunctionaris

Niet alleen USP heeft problemen gehad met het vinden van goedsecretarieel personeel. Ook elders op de universiteit zijn ersecretariële plekken vacant. Volgens Peter Peters, bij deuniversiteit werkzaam als strategisch adviseur voor hetpersoneelsbeleid, zijn er vooral problemen met het aantrekken vansecretaresses, maar ook met ict-ers en aio's. De personeels- enorganisatiefunctionarissen hebben het anno 1999 maar moeilijk. "Enhet wordt alleen maar moeilijker!", aldus Peters. Vandaar dat dep&o er zich snel zal moet ontwikkelen, om te kunnen voldoen aande eisen van de tijd.

Op 17 november kwamen om die reden personeelsfunctionarissen uitde hele universiteit bijeen, om zich te buigen over het thema'aantrekkelijk werkgeverschap op een krappe arbeidsmarkt'. De dagwas een 'kick-off' van het 'ontwikkelingsprogramma vakmanschapp&o', waarin door p&o-ers en personeelsstrategen eentraject wordt gesmeed om hun expertise en adviesvaardigheden teverbeteren.

Harry Sipkes, senior personeelsmedewerker bij Rechtsgeleerdheiden lid van het p&o-netwerk legt uit dat de personeelsadviseurvan vandaag niet alleen kennis van regels heeft, maar ook adviseuris van het management. Daarnaast is hij betrokken bij de in- door-en uitstroom van het personeel. Populair in hun circuit is dan ookde leus: 'Getting people, keeping people en getting the best out ofpeople'. Maar hoe belangrijk door- en uitstroom ook mogen zijn,voorlopig wordt, door de krapte op de arbeidsmarkt, de nadruk op deinstroom gelegd.

Alleen in het begin van de jaren zestig was er een vergelijkbaartekort aan arbeidskrachten in Nederland. Momenteel telt deuniversiteit 43 vacante werkplekken. Ter vergelijking: de ErasmusUniversiteit heeft 33 vacatures, de UvA 23, Leiden 14, de RUG 25vacatures. Utrecht is dus niet de enige universiteit die nieuwekrachten kan gebruiken, maar heeftblijkbaar relatief meer moeitegeschikte werknemers te vinden. Gevolg van een overspannenarbeidsmarkt voor de universiteit kan zijn, dat eenonderwijssecretariaat maar één middag per week open is,of sommige aio-plekken met moeite worden vervuld.

Volgens Sipkes lopen in Nederland heel wat werknemers rond, diebest wat anders zouden willen doen, maar zich niet actiefbeschikbaar opstellen en geen vacatures lezen. In hetp&o-beleid nieuwe stijl wordt onder meer ook deze, vaak overhet hoofd geziene, groep in beeld gebracht. Maar er moet meergebeuren om nieuwe, adequate krachten binnen te kunnen halen.

Betere beloning? Niet makkelijk om als groteoverheidsorganisatie te gaan schuiven met schalen. "Eensecretaresse zit nu eenmaal vast in schaal 5, 6 of 7.Uitzonderingen zorgen alleen maar voor onduidelijkheid". Beteresecundaire arbeidsvoorwaarden? Wat dat betreft zou je niet zeggendat een universitaire werknemer er slecht vanaf komt, met de circa45 vrije dagen per jaar, kinderopvang, pc-regeling en mogelijkheidtot vervroegde uittreding.

Om als universiteit aantrekkelijker te worden moet je dearbeidsmarkt anders benaderen. Sipkes legt uit: "Je kunt een aiogeen eigen lab beloven, geen kortere werkweek, geen schaal 10; danprobeer je af te spreken dat hij deels thuis kan werken en debeschikking over een laptop krijgt". Ook een monitor vantoekomstige werknemers, zou uitkomst kunnen bieden. "Zoalsscholieren nu al via het scriptiehandboek op een onverwachts momentte maken krijgen met de universiteit, moet dat op een of anderemanier ook voor werkgevers kunnen", filosofeert Sipkes." "Dep&o-ers moeten zien wat het management nodig heeft, zonderproblemen in de regelgeving, met inachtneming van de financiënen zonder precedenten te scheppen." Het zal er niet makkelijker opworden, maar wel leuker", denkt hij.

Harry Sipkes vertrekt binnenkort naar het provinciehuis. Zelfheeft hij z'n opvolgster 'geronseld' bij het Centrum voor Beleid enManagement, waar ze blijkbaar werkzoekende was. Jolanda Koudijsheeft het prima naar d'r zin en wil voorlopig niet weg, alhoewel:"Als de jongste naar de basisschool is, zie ik wel weer. Best kansdat ik ook eens iets anders wil gaan doen. Dat duurt nog drie jaar.Tot die tijd redden ze het wel bij USP.

Nathan Vos