Leidse collegereeks rond Argentinie afgelast na ruzie over zaak-Zorreguieta

Leidse collegereeks rond Argentinie afgelast na ruzie overzaak-Zorreguieta

In een artikel in dagblad 'Trouw' noemde de Leidse historicus H.Vogel - initiatiefnemer van de lezingenreeks - de recente ophefover het verleden van de vader van prins Willem-Alexandersverloofde Maxima 'hypocriet'. Volgens zijn collega L. Rodriguez zouVogel zo het Argentijnse generaalsregime rechtvaardigen.

Rodriguez zou zelf een college verzorgen over Argentijnseliteratuur. Na de publicatie in 'Trouw 'weigerde zij echter 'omethische redenen' nog verder met Vogel samen te werken. "Ikdiscussieer ook niet met iemand die zegt dat Auschwitz niet bestaanheeft", zegt ze in het Leidse universiteitsblad 'Mare'.

Studium Generale heeft nu de hele collegereeks maar afgelast."Als de emoties zo hoog oplopen is een goed debat niet meermogelijk", licht R. Wichers van Studium Generale toe. "We willen deinterne ruzies van de universiteit niet bij ons latenuitvechten."

HOP, WvD