Lerarenopleidingen vernieuwen

Ongeveer gelijktijdig met de Utrechtse plannen is het nogvertrouwelijke advies 'Een educatieve infrastructuur voor hetonderwijs van de toekomst' naar buiten gekomen. Een studiegroepadviseert minister Hermans daarin om 'lle leraren aan eenuniversiteit te laten opleiden om zo het imago van het beroep op tekrikken. Pabo's (voor leraren in het basisonderwijs) en detweedegraads lerarenopleidingen (nlo's) zouden volgens dat planmoeten fuseren met zeven à tien ulo's, mede om deversnippering in opleidingen tegen te gaan.

De vernieuwde Utrechtse programma's gaan nog niet uit van eendergelijke fusie. Wel is het de bedoeling de lerarenopleidingen -die nu nog postdoctoraal zijn - in te bedden in de initiëleopleiding. Voor de bètaschoolvakken gaat de opleiding deeluitmaken van het uitstroomprofiel Communicatie en Educatie. Voor dealfa en gamma-vakken is gekozen voor zogeheten 'duale varianten',waarbij de leraar-in-opleiding (lio) vanaf het derde studiejaartegelijk zijn doctoraalbul en leraarsbevoegdheid kan halen énreeds werkzaam is in het onderwijs, om zo werkervaring op te doenen bij te verdienen.

Zowel voor alfa, bèta als gamma wordt uitgegaan van eenstudieduur van vijf jaar voor het behalen van leraarsbevoegdheid endoctorandustitel. In het kader van het 'Lerarenconvenant' dat deuniversiteiten met minister Hermans hebben gesloten, zal de UU vooreen deel van de projecten waarmee de vernieuwingen gerealiseerdmoeten worden, subsidie aanvragen. In totaal is er tussen nu en2001 een bedrag van ruim 2 miljoen gulden mee gemoeid, waarvan 1,7miljoen gesubsidieerd.

AH