Lerarentekort valt op te lossen

Het jaarlijkse klasje van talentvolle studenten, afgestudeerden en promovendi buigt zich dit najaar over problemen in het onderwijs, waaronder het lerarentekort. Eén van de ideeën is studenten, promovendi en werknemers uit het bedrijfsleven in te zetten als ‘persoonlijk assistent voor leraren’.

Het idee is haalbaar, meent de denktank. Uit een enquête onder 3500 studenten blijkt meer dan de helft (53 procent) best een bijbaan in het onderwijs te willen. En 41 procent van 160 ondervraagde promovendi is bereid een jaar langer aan zijn proefschrift te werken als ze een dag in de week een leraar mogen bijstaan.

De assistenten zouden kunnen helpen met surveillance en nakijkwerk, maar misschien kunnen ze ook uitleg geven aan individuele leerlingen of zelfs lessen overnemen. De docent blijft eindverantwoordelijk, maar krijgt meer tijd voor lesvoorbereiding en bijscholing.

Het aanstaande lerarentekort kan zelfs volledig worden opgelost, als niet alleen vijf procent van de studenten en promovendi, maar ook nog eens een half procent van de werknemers uit het bedrijfsleven leraarassistent wordt, berekent de DenkTank. Een docent zou dan bijna twee dagen per week op ondersteuning kunnen rekenen.

Voorzitter Sjoerd Slagter van de VO-raad reageert positief op de plannen, maar Marleen Barth, voorzitter van CNV Onderwijs waarschuwt tegen ongekwalificeerde docenten voor de klas. De mooiste reactie op het plan komt van LAKS-voorzitter Sywert van Lienden: “Een noodzakelijke, uitdagende oplossing die er voor kan zorgen dat onderwijs en maatschappij verweven raken en elkaar naar een nieuw, nog onontdekt niveau brengen.”

HOP