Letteren kiest voor bachelor/master-model

Naar de mening van het faculteitsbestuur zou er eenbachelor-fase moeten komen waarin studenten een 'major' van 2,5jaar en een 'minor' van een half jaar zullen volgen. Om het beeldvan een 'brede' faculteit overeind te houden moeten de opleidingensterk disciplinair van aard blijven. Voor de master-fase wordtgedacht aan drie typen opleidingen: een educatieve variant, eenwetenschappelijke variant en een maatschappelijke variant. Hetvaste programma van elke bachelor-opleiding zal in principe toeganggeven tot ten minste één corresponderendemaster-opleiding.

Belangrijke doelstelling van het plan is een herstructureringvan het onderwijs zodat het kan worden uitgevoerd met een formatiedie twintig procent kleiner is dan de huidige. Hierdoor moetformatie worden vrijgemaakt voor het verwerven van externe geldenen het verzorgen van onderwijsvernieuwing. Een dergelijke operatieis noodzakelijk door de afnemende universitaire financiering van deletterenfaculteit.

Studenten die in het jaar 2001-2002 met een letterenopleidingbeginnen zullen naar verwachting als eersten met de nieuwestructuur worden geconfronteerd. Vanaf 2002-2003 zouden dan deeerste master-opleidingen met ingangseisen van start moeten gaan.Letterendirecteur J. Middelberg geeft toe dat in de plannen nogveel wordt opengelaten. Zo is er nog weinig duidelijkheid over demanier waarop studenten die een wetenschappelijke of eenmaatschappelijke masters-opleiding willen volgen een vijfdestudiejaar moeten financieren. "We zullen eerst met de raad deprincipiële discussie moeten voeren of dit een begaanbare wegis, maar ik denk dat ons weinig alternatieven resten."

XB