'Liever een streng beleid dan een dodelijk slachtoffer'

Studentenhuisvester SSH stuurde de bewoners van De Bisschoppen en de hoogbouw van de Cambridgelaan daarom een waarschuwende mail. Hierin staat dat de SSH de schade zal verhalen op de dader én dat de huurovereenkomst van de dader meteen zal worden ontbonden. En dan maakt het niet uit wát er precies wordt gegooid, want, zo staat in de mail: 'zelfs een waterballon kan al forse schade aanrichten als hij van een hoge etage wordt gegooid. Als niet duidelijk is wie de dader was, maar wel bewezen kan worden vanuit welke wooneenheid de spullen zijn gegooid, stelt de SSH de hele wooneenheid aansprakelijk. Als de bewoners de eventuele schade niet gezamenlijk willen betalen, zullen alle bewoners van die eenheid voor de rechter worden gebracht. De SSH zal dan verzoeken om de huurovereenkomst van alle bewoners per direct te beëindigen.

Een forse maatregel die de SSH nodig acht na de vele meldingen de afgelopen tijd van bewoners die zich ergeren aan spullen die naar beneden worden gegooid. Vooral na feestjes in het weekend ligt de grond bezaaid met troep. Maar volgens Kees van Ginkel van de SSH zal er niet gemakkelijk een gang naar de rechter worden ingezet. "Het is het uiterste middel wat we zullen inzetten als we zeker weten dat iemand van een bepaalde wooneenheid wat heeft gegooid én als alle bewoners van die wooneenheid de hand boven het hoofd van de dader(s) houden. Bovendien komt er natuurlijk eerst een uitgebreid onderzoek voordat we naar de rechter stappen."

De SSH wil met de stevige waarschuwing vooral voorkomen dat bewoners, bezoekers en passanten gevaar lopen. "Het is dan ook nog nooit voorgekomen dat we alle bewoners van één wooneenheid hebben weggestuurd, al hebben we wel een paar keer pittige gesprekken gevoerd met bewoners." Het beleid is dan ook niet nieuw, maar sommige bewoners moesten even herinnerd worden aan de afspraak. Van Ginkel: "Zeker voor de nieuwe bewoners van De Bisschoppen is dit beleid nieuw, en door deze mail hopen we dat ze elkaar een beetje in de gaten zullen houden."

De bewoners van de Cambridgelaan hebben dubbele gevoelens bij het beleid van de SSH. René Francois (27) die nu in de laagbouw woont, maar ook een kamer in de hoogbouw heeft gehad, snapt wel dat de SSH maatregelen moet nemen. Maar het uitzetten van een hele wooneenheid gaat hem veel te ver: "Ik vraag me ook af hoe de SSH kan bewijzen dat het om een bepaalde wooneenheid gaat, dat lijkt me heel moeilijk. Volgens mij zijn er betere maatregelen mogelijk. Ze kunnen bijvoorbeeld planken timmeren voor de ramen en deuren van de wooneenheden die schuldig worden bevonden. Op die manier kan er onmogelijk wat naar beneden worden gegooid en hoeven de bewoners niet te verhuizen."

Zelf heeft hij eigenlijk weinig last van de rommel: "Maar wat wel heel irritant is, is dat er vaak kapotte bierflesje bij de fietsenstalling liggen. Je moet dan goed uitkijken dat je geen lekke band krijgt. Die flesjes worden volgens mij vanaf de hoogbouw gegooid, vaak 's avonds of 's nachts in een dronken bui. Ook worden via PVC buizen soms dingen van de ene naar de andere kant van de flat geschoten, blijkbaar vervelen die mensen zich. Ik werd een keer met een ei bekogeld vanaf de hoogbouw en dat belandde net naast me. Dat is eigenlijk de enige keer dat ik ermee te maken heb gehad."

Een andere bewoner vindt het ook een nogal overdreven maatregel: "Je kan daar toch niet een hele wooneenheid op afrekenen? Ik heb er zelf niet zo'n last van, maar ik zie dat er wel eens water of fruit wordt gegooid vanaf een hogere etage. Ik zie daar zelf de lol niet zo van in, maar het lijkt me redelijk onschuldig."

Tjalling de Haas (19), die op de achtste verdieping woont: "Het is wel erg rigoureus van de SSH om alle bewoners van een hele wooneenheid uit te zetten, hoewel het natuurlijk ook hele gevaarlijke situaties kan opleveren. Maar om nou de rechter erbij te halen....ik vind het veel te ver gaan."

Van Ginkel: "Ik kan me voorstellen dat sommige mensen onze maatregelen te streng vinden, maar liever een streng beleid dan een dodelijk slachtoffer. Overigens is er nog nooit een slachtoffer gevallen, maar als we niks doen, blijft die kans aanwezig. Nadat we de mail hadden gestuurd kregen we twaalf positieve reacties van bewoners."