Lubbers: 'Universiteiten slikten bezuinigingen zonder protest'

Lubbers: 'Universiteiten slikten bezuinigingen zonderprotest'

Lubbers heeft dat gezegd bij zijn afscheid van de KatholiekeUniversiteit Brabant. Hij was daar hoogleraar globalisering.Lubbers vertrekt omdat hij in oktober werd benoemd tot hogecommissaris voor de vluchtelingen bij de Verenigde Naties.

Tijdens de drie kabinetten waarvan Lubbers de leiding had, moester "veel worden bezuinigd", kijkt de oud-premier terug. "Deuniversiteiten waren in onze ogen heel toegeeflijk. Ik had eerlijkgezegd veel meer protest verwacht", zegt Lubbers in het weekblad'Univers'.

"Universiteiten organiseren nu eenmaal geen wegblokkades"reageert Frank van Eijkern. In het 'tijdperk-Lubbers' was hijdirecteur van de VSNU. Hij herinnert zich wel degelijkprotestacties. "Maar altijd in het beschaafde. Er zijn wel mensenboos weggelopen uit vergaderingen met het ministerie", zegthij.

Studenten kwamen overigens wel in actie. In 1991 vielen bij eendemonstratie in Den Haag zelfs gewonden, toen de ME het Binnenhofna ongeregeldheden besloot 'schoon te vegen'. In 1994 legden ze inUtrecht het Centraal Station plat, maar toen was Lubbers alvertrokken.

Academici ligt protesteren echter niet, weet Van Eijkern. "Enterecht. Universiteiten zijn niet van de straat. Ze hebben eenvoorbeeldfunctie, ze voeden studenten op." In zo'n cultuur, aldusVan Eijkern, past het dat je pas na lang wikken en wegen gaatprotesteren in Den Haag. "Maar dan wel op een ADV-dag. Of, als hetniet anders kan, op een gewone dag, mits de colleges wordenverplaatst naar de avonduren. In die zin zeg ik: Lubbers heeftgelijk."

HOP, MtW