'Maak natuurkunde minder saai'

Volgens het 'Utrechts Nieuwsblad' hield Verbunt in Nieuwegeineen pleidooi voor het vervangen van het vak natuurkunde doorspannender vakken als sterrenkunde en meteorologie, maar dieinterpretatie van zijn verhaal blijkt enigszins bezijden dewaarheid, vertelt hij een paar dagen later. Kern van zijn betoogwas om de inhoud van de natuurkundelessen te koppelen aan actuelewetenschappelijke vondsten die tegenwoordig overigens vaak uit desterrenkunde afkomstig zijn.

"Uiteraard heb ik niet gepleit voor het afschaffen van het vaknatuurkunde. Waar het mij om gaat, is dat veel scholierennatuurkunde een saai vak vinden. Volgens sommigen is dat eenimagoprobleem, maar daar ben ik het niet mee eens. Het s gewoon eensaai vak, maar dat komt door de droge, theoretische manier waarophet op dit moment wordt gegeven. Als er over gasdruk wordt gepraat,gaat het altijd over de druk in een afgesloten vat en nooit overhoge- en lagedrukgebieden. En stroom gaat nog steeds door eendraadje, terwijl je dat onderwerp ook kunt behandelen aan hetvoorbeeld van bliksem."

Als voorbeeld hoe de sterrenkunde het vak binnen kan wordengehaald, noemt Verbunt het periodiek systeem van elementen. "Op ditmoment is dat een saai overzicht van afkortingen, maar als jeduidelijk maakt dat alle elementen behalve waterstof en heliumafkomstig zijn uit sterren, gaat dat systeem volgens mij veel meerleven. Of neem de vraag hoe je de ouderdom van vondsten bepaaltdoor middel van het verval van hun radioactiviteit. Vroegergebeurde dat met een geigerteller, maar wij hebben hier nu eenspiksplinternieuwe versneller staan, waarmee je al aan een enkelegraankorrel genoeg hebt om een bodemmonster te dateren. Vandaar datwij nu bijvoorbeeld weten dat in Palestina in het westen rond 8000voor Christus de landbouw is begonnen, terwijl men in die tijd inhet oosten geiten hield. Rond 6800 zijn die twee culturen op elkaargestuit met als gevolg dat de geitenmest de landbouw een enormeimpuls heeft gegeven. Zo koppel je wetenschap van na 1990 aaninteressante historische informatie. Ik blijf voorzichtig over heteffect van deze aanpak, maar ik vond het wel bemoedigend dat zekerde helft van de aanwezige scholieren in Nieuwegein dacht dat hetzou helpen.

EH