Mail aan studenten: ‘Weten jullie het zeker?’

Reden voor de vraag was een mail aan studenten die zich eerder dit jaar hadden ingeschreven voor de master neuropsychologie. Vanwege de landelijk sterk groeiende belangstelling voor dit vak, voorziet de cursusleiding ondanks alle geleverde inspanningen een tekort aan stageplaatsen. Vandaar dat de studenten dringend werd gevraagd of zij echt neuropsychologie wilden gaan doen of bij nader inzien ook best te porren waren voor een andere master.

Kan dit wel, was de vraag van de studenten in de raad, een vraag die door decaan Koops in eerste instantie met ‘nee’ werd beantwoord. Maar, legde hij de raadsleden uit, nadat hij met de opleiding had gesproken was zijn begrip voor de ongewone actie groter geworden. Men had niet de bedoeling gehad om studenten af te schrikken, maar alleen om ze te vragen om nog eens goed bij zichzelf te rade te gaan.

“In feite moet u dit beschouwen als een wanhoopskreet van een opleiding die als gevolg van de grote belangstelling van studenten in de knel dreigt te komen", aldus Koops. Hij zegde overigens toe dat er via noodmaatregelen gezorgd zal worden voor extra stageplaatsen, bijvoorbeeld door twee studenten een stageplaats te laten delen. “Alle studenten die dat willen, kunnen de master neuropsychologie volgen, inclusief stage. Al zal dat misschien niet zo’n optimale stage zijn als de opleiding en wij idealiter zouden willen aanbieden."

EH