Manifest voor beter onderwijs

"Ik heb de gebouwen van de ondersteunende diensten de afgelopenjaren steeds hoger zien worden. Teveel menskracht wordt verplaatstvan uitvoerende naar organisatorische taken", zegt de Rotterdamsesocioloog Veenhoven, in Utrecht bijzonder hoogleraarhumanistiek.

Veenhoven is één van de aanvankelijk zestigondertekenaars van het manifest. Het pamflet kwam voort uit eenstudium generale-programma van de Erasmus Universiteit en is vooraleen initiatief van de Rotterdamse hoogleraren Klamer en Van der Walen de emeritus-hoogleraar Couwenberg. Eerder waren in hettijdschrift voor politieke filosofie en cultuur Civis Mundi enkeleartikelen over de problematiek verschenen.

Van de Universiteit Utrecht ondertekende naastemeritus-hoogleraar Von der Dunk alleen hoogleraar ethiek, prof.dr.F. Heeger de oorspronkelijke versie van het manifest. Inmiddelshebben ook de hoogleraar mensenrechten, prof.mr. C. Flinterman, enhet hoofd van de Utrechtse Studium Generale, dr. A. Klukhuhn, hunsteun betuigd. Het manifest wordt waarschijnlijk op korte termijnoverhandigd aan de minister en de Tweede Kamer.

De Leidse rector-magnificus, prof.dr. W. Wagenaar, bestempeldede actie als 'een dolkstoot in de rug van de universiteiten'. Ookniet-bestuurders hebben zich geërgerd aan de klaagzang van dewetenschappers. De Utrechtse hoogleraar M. de Jong steekt deloftrompet over de bureaucraten. "Klaarblijkelijk hebben deze herengeen enkel idee van al het werk dat door die zogeheten bureaucratenwordt verricht, en hoezeer die de wetenschap mogelijk maken."

In het manifest wordt tevens de verschraling en standaardiseringvan de studieprogramma's aan de kaak gesteld. Deze klacht werdonlangs al geuit door Amsterdamse studenten. Uit onvrede over de'verschoolsing' van de universiteit richtten zij een nieuwe partijop: Democratisch Initiatief Studenten.

De Utrechtse collegevoorzitter Veldhuis onderkende in deafgelopen universiteitsraad dat sommige opleidingen, vooral in degeestes- en sociale wetenschappen, door grote studentenaantalleneen passieve leermethode hanteren. "Maar als je ons vergelijkt metBelgië en Duitsland, zijn wij een paradijs van vrijheid."

XB