Meer onderzoek nodig naar genmanipulatie

Dat stelde biologie-hoogleraar prof.dr. Ben Scheres vorige weekin zijn oratie. Hij verweet de publieke opinie, de overheid en deEuropese Commissie tweeslachtigheid. "Enerzijds vinden ze datuniversitair onderzoek toepassingen moet genereren. Anderzijdswordt de ontwikkeling van op bedrijfswinst gerichte biotechnologiemet scepsis bekeken en worden biotechnologische productenregelmatig afgewezen."

Scheres pleitte ervoor om het biologisch onderzoek niet in hetkeurslijf van de toepassingen te persen. "U verlangt toch ook nietvan de Nederlandse kunstschilder dat hij zich beperkt toteconomisch relevante thema's - er zijn bij mijn weten zelfs geenEuropese kunstsubsidies voor het uitbeelden van stillevens vanlandbouwoverschotten! Voorkom dat medewerkers voor het verkrijgenvan toepassingsgerichte fondsen als marionetten aan de hand van hunfinancier lopen en onzorgvuldige stappen nemen! Onderzoek moetvanwege kennis- en cultuurverrijking gefinancierd worden.Winstbejag als motivatie leidt tot een te optimistische inschattingvan risico's in de biotechnologie."

EH