Meer promovendi, minder vaste contracten

Het aantal volledige arbeidsplaatsen in de wetenschap steeg tussen 1998 en 2006 met ruim vijfhonderd. Volgens koepelorganisatie VSNU moeten veel jonge onderzoekers het echter doen met een tijdelijk contract omdat onderzoeksgeld steeds vaker wordt verdeeld via de tweede en derde geldstroom. Die middelen zijn vaak eindig, waardoor instellingen terughoudend moeten zijn met hun vaste aanstellingen.

Toch proberen de universiteiten jonge wetenschappers uitzicht te geven op een vaste baan. Dat gaat vaak via een duidelijk carrièrepad of ‘tenure track’: wetenschappers weten dankzij vaste evaluatiemomenten hoe hun carrièreperspectieven aan een instelling zijn.

Vorige week nog stuurde de VSNU minister Plasterk van OCW een ‘brandbrief’, omdat deze volgens de vereniging van plan is nog eens honderd miljoen euro uit het vrije onderzoeksbudget van universiteiten over te hevelen naar het budget van wetenschapsfinancier NWO. Dat zou 1100 jonge onderzoekers met tijdelijke aanstellingen hun baan kunnen kosten, omdat NWO een financiële tegenvaller zou moeten compenseren. Plasterk ontkent dat: hij is er van overtuigd dat de wetenschap er onder zijn bewind op vooruit zal gaan.

HOP