Mega-introductiefeest op twee buitenpodia in De Uithof: 'We zijn niet bang dat dit feest gaat floppen'

Mega-introductiefeest op twee buitenpodia in De Uithof: 'Wezijn niet bang dat dit feest gaat floppen'

Hoe groter het feest hoe gaver, lijkt het wel.Mega-studentenfeesten zijn helemaal in. Gingen er jaren voorbij dateen SWAK-feest in Tivoli met ongeveer achthonderd personen hetgrootste festijn in Utrecht was, het afgelopen jaar werd ditbezoekersaantal herhaaldelijk ruim overtroffen. Na Sixpack inCentral Studios en het lustrumfeest van de universiteit in hetBeatrixtheater met beide rond de 2.000 bezoekers, komt er op 13augustus een feest in De Uithof waar meer dan 5.000 mensen heenkunnen.

"Wij willen met alle studenten een kick off geven voor hetnieuwe collegejaar", zegt Bart de Jong van de ICU. "Hetopeningsfeest van de UIT-dagen wordt altijd heel goed bezocht, maarde meeste ouderejaars kunnen niet naar binnen omdat ze geenpasse-partout hebben. Dat is jammer, want het zijn toch deouderejaars die de sfeer van een feest maken. Geen enkele locatiebleek groot genoeg om zowel alle eerstejaars als ouderejaars tebergen, daarom komt er een festivalterrein met twee podia in DeUithof."

Hetzelfde idee dus eigenlijk als het HvU-lustrum van vorig jaar,dat letterlijk en figuurlijk in het water viel? De Jong: "We zijnniet bang dat dit feest gaat floppen. De fout bij het HvU-lustrumwas dat er geen studenten bij de organisatie betrokken waren. Wijweten wat studenten leuk vinden." De ICU, die STUDANCE samen heeftopgezet met productiebureau Bogers dat ook Mysteryland en hetUU-lustrum '96 heeft geproduceerd, heeft bewust gekozen voor'nationale bekenden en Utrechtse trots', zoals dj van het jaarTisto, de band Van Dik Hout en studentenband Sigs! van Veritas. Dathet feest in De Uithof is, is volgens De Jong geen belemmering voormensen om te komen. "De Central Studios, waar Sixpack werdgehouden, liggen ook buiten het centrum maar dat was bijnauitverkocht. Belangrijk is alleen dat er goed vervoer is metbussen."

Voor de studentenverenigingen kan een feest van dergelijkeomvang een negatief effect hebben. Zij hebben de UIT-dagen nodig omnieuwe leden te werven en willen de eerstejaars zoveel mogelijk inhun eigen panden hebben. Bovendien kunnen ze ook op donderdag opstevige concurrentie rekenen, omdat de ICU dan een gratis concertop het Vredenburg organiseert met Def Rhymz, Birgit en dj's Wipneusen Pim. "We hebben aangeboden aan alle verenigingen om deel tenemen aan dit openingsfeest als gezamenlijke start", zegt De Jong,"maar daar stonden zij niet positief tegenover. Gelukkig waren zewel verstandig en hebben zij hun grote acts tijdens de UIT-dagen opandere dagen dan maandag en donderdag gepland, zodat zij ookvoldoende publiek naar hun sociteit trekken." Een anderemoeilijkheid voor de verenigingen is dat de UIT-dagen dit jaar maarvier dagen duren in plaats van vijf. Met dat besluit staat los vande ICU. "Het college van bestuur heeft dat besloten omdat ze degehele introductietijd willen bekorten. Niet onverstandig. Devrijdag was toch altijd een beetje leegloopdag", zegt De Jong."Gelukkig is het UIT-dagenprogramma dusdanig spectaculair dat je navier dagen en nachten feesten doodop bent."

CH

Win gratis kaarten voor STUDANCE

STUDANCE is op 13 augustus van 22.00 - 4.00 uur in De Uithof. Erzijn twee podia. Op het dancepodium treden op: dj's Bennet &Mason (staan op Koninginnedag altijd op de Asch van Wijckkade), djTiesto (dj van het jaar) en dj Moore. Op het bandpodium treden op:Sigs! (studentenband van Veritas), Van Dik Hout en dj's De GemeneMixmeesters (dj's van Ekko). Kaartjes kosten17,50 gulden in devoorverkoop en 22,50 gulden aan de deur. Medewerkers van deUIT-dagen mogen gratis naar binnen. De voorverkoop begint op 2 juli(voor verkoopadressen zie poster of http://www.introductie-utrecht.nl).

In U-volgt (pagina 2) van deze week vind je de poster vanSTUDANCE. Als je deze poster uitscheurt en ophangt voor het raamvan je studentenhuis, maak je kans op gratis kaarten voor je helehuis voor STUDANCE. De introductiecommissie zal in de eerste weekvan juli drie huizen loten die gratis kaarten krijgen.