Met de bus naar Shell

Ruim veertig medewerkers van de faculteitAardwetenschappen hebben vorige maand een dag gebrainstormd metcollega's van Shell in Rijswijk. Doel van de sessie was omraakvlakken in onderwijs en onderzoek op het spoor tekomen.

Een beurs met hoekmannen, zalen die voor de gelegenheid warenomgedoopt tot 'Acapulco' en 'Casablanca', en levendige discussiesover thema's als 'the future of biostratigraphy' en 'het onderwijsin de geo-wetenschappen'. Prof.dr. Roel Snieder is enthousiast overhet bezoek dat een ruime afvaardiging van zijn faculteit innovember aan Shell heeft gebracht.

Het initiatief voor de bustocht naar Rijswijk kwam uit Utrecht,want zegt de decaan van Aardwetenschappen, "wij werken weliswaar alop tal van terreinen met Shell samen maar een goed overzicht van dewederzijdse activiteiten ontbrak toch nog. Shell vond dat ook, enheeft ons daarom, na een bezoek aan Utrecht, uitgenodigd voor eensessie in hun laboratorium. We zijn dus niet in eerste instantienaar Rijswijk gegaan om een hoeveelheid contract-research binnen tehalen. Ons doel was primair om te inventariseren op welke gebiedensamenwerking, zowel in het onderwijs als het onderzoek, mogelijk enwenselijk is."

In plaats van voor een traditionele aanpak had Shell gekozenvoor een open space workshop zonder agenda. Via een van deeffectenbeurs afgekeken systeem van vraag en aanbod kregen deaanwezigen de gelegenheid om onderwerpen 'aan de man' te brengen.Bij voldoende belangstelling leidde dat tot geanimeerde discussies,terwijl in andere gevallen werd geconstateerd dat er kennelijk geenbasis voor samenwerking bestond.

Snieder: "Ik vond het indrukwekkend om te zien hoe goed diemethode werkte. Voor sommige medewerkers was het echt eeneye-opener om te ontdekken dat collega's bij Shell met min of meerdezelfde problemen bezig waren. We zijn nu bezig om concretevoorstellen op papier te zetten, die kunnen variëren vangezamenlijke onderzoeksprojecten tot de wederzijdse detachering vanmedewerkers en het creëren van afstudeerplaatsen voorstudenten. Op termijn hopen we dat de samenwerking uitgroeit toteen strategische alliantie met Shell. Als zo'n alliantie ons extrainkomsten zou kunnen opleveren, dan zijn we daar uiteraard nietvies van, maar nogmaals, voorop staat de hoop op nieuwe vormen vansamenwerking waarvan beide partijen kunnen profiteren.

EH