Miljoenennota: van toegepast naar fundamentaal onderzoek

Een deel van dat bedrag, namelijk 103 miljoen euro, komt uit de bekostiging van de universiteiten. Daar staat tegenover dat de universiteiten in de toekomst geen extra geld meer hoeven te betalen als een wetenschapper zo'n NWO-beurs krijgt. De matchingsverplichting vervalt namelijk.

Het kabinet geeft volgend jaar minder uit aan toegepast en maatschappelijk relevant onderzoek. Het heeft bijvoorbeeld de 'smart mix' afgeschaft. Dat was een subsidiepot waarmee bedrijven en kennisinstellingen gezamenlijk onderzoek konden bekostigen. De bezuiniging levert het rijk komend jaar 39 miljoen euro op.

Er staan wel enkele budgetverhogingen en nieuwe subsidies tegenover. Zo komt er één miljoen euro per jaar voor het benoemen van meer vrouwelijke hoogleraren en is er jaarlijks 12 miljoen beschikbaar voor grootschalige research-infrastructuur.

In totaal gaat het structurele budget voor het hele wetenschappelijk onderzoek omhoog: van 26 miljoen euro extra in 2008 naar ongeveer 67 miljoen euro in 2011. Toch betekent dat niet dat alle wetenschappers volgend jaar meer te besteden hebben. Er gaan volgend jaar minder aardgasbaten naar onderzoek. Daardoor ligt het budget veertig miljoen euro lager dan in 2007.

Wel wordt uit de aardgasbaten de tweede fase van het Genomics-project betaald. Het grootschalige geneticaonderzoek krijgt er de komende jaren 271 miljoen bij, te beginnen met 17 miljoen in 2008 oplopend naar 46 miljoen vanaf 2011.

HOP