Miljoenensubsidie voor onderzoeksproject naar biobrandstof

Het project Catalysis for Sustainable Chemicals from Biomass (CATCHBIO) richt zich op de ontwikkeling van katalysetechnieken, waarmee langs chemische weg uit plantaardig materiaal biobrandstof kan worden gewonnen. Om deze schone vorm van duurzame energieproductie mogelijk te maken heeft de UU met verschillende bedrijven, onderzoeksinstituten en universiteiten een gezamenlijke aanvraag van vijftien miljoen euro ingediend voor een deel van de gelden uit het zogeheten smartmix programma.

Met de in totaal honderd miljoen euro die jaarlijks in het kader van dit nieuwe stimuleringsprogramma beschikbaar zijn, wil de overheid economische, sociaal maatschappelijke en culturele innovatie stimuleren, waarmee Nederland internationaal kan uitblinken. Voorwaarde is dat in het aanvragende samenwerkingsverband zowel onderzoeksinstellingen als bedrijven vertegenwoordigd zijn.

In totaal hebben in deze eerste ronde zeven van de achttien ingediende voorstellen een positief advies gekregen. Behlave in het katalyse-voorstel is Utrecht ook goed vertegenwoordigd in een voorstel van de Universiteit Twente. De afdeling orthopedie van het UMC Utrecht is namelijk een van de deelnemers in het project Translational Regenerative Medicine.

Het advies gaat nu eerst naar minister Bos van Economische Zaken en naar het algemeen bestuur van NWO, die binnenkort een definitieve beslissing zullen nemen. Zij zullen dan ook de bedragen vaststellen, waarop de zeven projecten kunnen rekenen.

EH

Een positief advies kregen:

Lionix b.v.
MEMPHIS: Merging Electronics and Micro and Nano Photonics in integrated systems

Radboud Universiteit Nijmegen
Braingain, brain-computer and computer-brain interfaces

Stichting Applied Piezo
SMART systems based on integrated PIEzo (SMARTPIE)

TU Delft
Nano Imaging under industrial conditions (NIMIC)

Universiteit Leiden
A new generation of high-efficiency screens for drugs against major human illnesses