Museum gooit roer om




Dit najaar is het Universiteitsmuseum begonnen aaneen grootscheepse vernieuwingsoperatie, die in 2003 moet zijnafgerond. Dat staat in de 'Strategienota' van het museum, met detitel 'Wetenschap is mensenwerk'.

Het museum is in 1996 verhuisd van de Biltstraat naar de LangeNieuwstraat. "Het benaderen van sponsors, het verbouwen van hetvoormalig Botanische Laboratorium, het verhuizen en het inrichtenvan de expositieruimten en kantoren heeft zo veel inspanning van demuseumorganisatie gevraagd, dat men niet toekwam aan het bedenkenhoe het verder moest als het museum eenmaal open zou zijn", aldusde nota. "Een en ander heeft gemaakt dat het museum na de openinggeruime tijd heeft rondgedobberd."

Daarin moest verandering komen. Voormalig museum-directeur drsSt. de Clercq heeft zijn heil elders gezocht - bij het project'Academische Erfgoed' - en er werd een interim-directeuraangesteld, die met de strategienota aan de slag ging. Hij lietzich sturen door twee uitgangspunten: 'Wetenschap is mensenwerk' en'Een museum moet nieuwsgierig en actief maken.' Deze week is deinterim opgevolgd door een nieuwe directeur: de econoom/historicusdrs. P. de Haan, voorheen secretaris van de Amsterdamse Hogeschoolvoor de Kunsten.

Volgens de strategienota moet het aantal bezoekers toenemen;afgelopen jaar waren dat er 24.000, terwijl dat aantal bijvergelijkbare musea kan oplopen tot 50.000. Oorzaken, aldus destrategienota: te weinig naamsbekendheid, een aanbod dat te weinigaanspreekt en onvoldoende klantenbinding. Behalve via eenaantrekkelijker en gevarieerder expositiebeleid hoopt het museumhierin ook verandering te kunnen aanbrengen door een gerichtPR-beleid. In tentoonstellingen moet steeds het verhaal en de mensachter de wetenschap over het voetlicht gebracht worden. Bij deonderwerpkeuze wordt scherper gelet op de relatie met deuniversiteit en/of met actuele maatschappelijke kwesties. En dejeugd blijft een belangrijke, maar niet de enige doelgroep van hetUniversiteitsmuseum.

AH