Nadruk bij eredoctoraten op economie

Daron Acemoglu (40) geldt als een van de meest veelbelovende jonge economen van dit moment. Hij houdt zich vooral bezig met de invloed van instituties op de economische ontwikkeling. Acemoglu werd in 2000 hoogleraar aan het Massachussets Institute of Technology in Boston. In 2005 won hij de prestigieuze John Bates Clark medaille en werd hij door de Boston Globe uitgeroepen tot ’s werelds beste econoom onder de veertig.

Michael Storper is sinds 2004 hoogleraar economische geografie aan de London School of Economics. Daarnaast is hij verbonden aan het Parijse Institut d’ Etudes Politiques en aan UCLA in Los Angeles. Storper publiceert onder meer over globalisering, regionale ontwikkeling en de sociale dimensies van economische ontwikkeling.

De twee eredoctoren krijgen hun onderscheiding vanwege hun belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van hun vakgebied. Zoals elk jaar worden de twee eredoctoraten uitgereikt tijdens de plechtige viering van de dies, de verjaardag van de universiteit, in de Domkerk. Op 26 maart 2008 viert de UU haar 372-jarig bestaan.

EH