Negen Vidi-subsidies naar Universiteit Utrecht

De Vidi-subsidies, die jaarlijks rond de zomer worden toegekend, zijn bestemd voor jonge excellente onderzoekers die tot de beste tien à twintig procent van hun vakgebied behoren. Met de persoonsgebonden subsidie van maximaal zes ton kunnen zij vijf jaar lang één of meer onderzoekers aanstellen om zo een eigen vernieuwende onderzoekslijn te ontwikkelen. In beide voorgaande jaren haalde de UU vijftien VIDI-subsidies binnen. Dit jaar bleef de teller staan op negen. Meest succesvol was de Universiteit van Amsterdam met 13 toekenningen.

De Utrechtse bèta’s haalden in deze Vidi-ronde vier subsidies binnen, waarvan twee in de natuurkunde en één bij wiskunde en bij farmacie. De andere vijf toekenningen gingen naar het UMC Utrecht (twee), de faculteit Geesteswetenschappen (twee) en de faculteit Sociale Wetenschappen. Ook het in De Uithof gevestige Hubrecht Lab voor ontwikkelingsbiologie haalde twee Vidi’s binnen. Eén subsidie ging naar de Stichting Ruimteonderzoek Nederland aan het Princetonplein.

Opmerkelijk is dit jaar het geringe aandeel van Utrechtse vrouwen in de Vidi-toekenningen. Van de twaalf winnaars zijn er maar twee vrouw, te weten mediëviste Els Rose en taalkundige Ora Mathushansky. Als een van deze twee dames binnen een jaar tot universitair hoofddocent worden bevorderd kan de UU een Aspasia-premie van 100.000 euro tegemoet zien. Deze premie is het vervolg op het Aspasia-programma en heeft tot doel om de getalsmatige ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op hoge universitaire posities te verminderen.

EH

zie voor alle toekenningen: http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_74YCVP