Negentien miljoen voor biotech starters

Startende life science bedrijven uit de Utrechtse regio kunnen sinds kort een beroep doen op durfkapitaal uit een nieuw fonds. Zes partners waaronder de Universiteit Utrecht Holding BV en UMC Utrecht Participaties hebben in totaal negentien miljoen euro gestort in het Thuja Capital Healthcare Fund.

Het nieuwe fonds vormt volgens directeur Gom van Strien van de Utrecht Holdings een nuttige aanvulling op bestaande aanbieders van durfkapitaal. "Starters in de life sciences zijn vaak jonge onderzoekers die in eerste instantie maar tussen een half en anderhalf miljoen euro nodig hebben. Aan een gedegen onderzoek naar de plannen van een starter is een aanbieder van durfkapitaal echter al snel een paar ton kwijt. In verhouding tot de relatief geringe investering vinden veel aanbieders dat een te grote uitgave."

Tot nu toe voorzagen de holdings van universiteit en ziekenhuis in deze lacune, maar toen het ministerie van Economische Zaken aankondigde geld over te hebben voor kleine, private durfkapitalisten, besloten de twee Uithof-partners tot de oprichting van een BV. "Economische Zaken vond de holdings niet privaat genoeg", lacht Van Strien, "vandaar dat we vorig jaar een samenwerking met Thuja Capital hebben opgezet. Toen hebben we meteen maar besloten om het groots aan te pakken. De holdings van UU en UMC hebben elk twee miljoen beschikbaar gesteld en Harrold van Barlingen, de directeur van Thuja Capital, kreeg de opdracht om er via externe partners 8,5 miljoen bij te organiseren."

Het succes was groot, want vorige week werd bekend dat Economische Zaken, Van Lanschot Bankiers en twee niet met name genoemde institutionele investeerders het fonds hebben aangevuld tot liefst negentien miljoen euro. Met dat geld hoopt Thuja Capital de komende jaren, vooral maar niet uitsluitend in Utrecht en omgeving, tussen de tien a vijftien ondernemingen op te bouwen in de sfeer van de biotechnologie en de medische hulpmiddelen.