Nieuw digitaal tijdschrift Franse cultuur

De redactie, waarin onder meer UU hoogleraar Franse literatuur Maarten van Buuren zit, wil met RELIEF een internationaal tijdschrift oprichten dat de nadelen van traditionele papieren tijdschriften vermijdt en de voordelen van het world-wide-web maximaal benut: globaal bereik, uitbuiting van digitale mogelijkheden (illustraties, waar nodig filmpjes, geluid; het permanent beschikbaar blijven van oude afleveringen in een digitaal archief, enz.) en beperking van kosten.

RELIEF zal, als eerste elektronische tijdschrift in Nederland, gebruik maken van het zogenaamde Open Journal System (OJS). Dat is een ver uitgewerkt format waarin het merendeel van de administratieve taken die tot nu toe door de redacties van tijdschriften werden gedaan, overgenomen worden door dit OJS-systeem. Het gaat daarbij om zaken als het inleveren van kopij, beantwoorden van auteurs, doorsturen van kopij aan redacteuren of leden van de peer-review. De redactie kan zich op die manier beperken tot wat tegenwoordig de 'content' heet.

Ook de universiteitsbibliotheek, met name de afdeling Igitur die zich met digitale uitgaven en ontsluiting bezighoudt, heeft een bijdrage geleverd aan het project RELIEF.

AH