Nieuwe decaan Bètawetenschappen komt uit Twente

Met Alfred Bliek krijgt de Universiteit Utrecht na Hans Stoof (Geneeskunde) en Adriaan Dorresteijn (Rebo) opnieuw een decaan van buiten Utrecht. Bliek studeerde chemische technologie in Twente en trad na zijn promotie in 1984 in dienst bij Philips Electronics. In 1991 keerde hij terug naar de academische wereld om aan de Universiteit van Amsterdam hoogleraar chemische procestechnologie te worden.

In 1995 nam Bliek in Amsterdam het initiatief tot de oprichting van het Instituut voor Experimentele Natuurkunde, waarvan hij tot 2003 directeur was. In dat jaar keerde hij terug naar Twente om decaan te worden van de faculteit Technische Natuurkunde. Ook is hij bestuurslid van het Institute for Science and Technology van de UT. In die hoedanigheid was hij een van de architecten van de nauwe samenwerking op onderzoeksgebied die de drie technische universiteiten vorig jaar onder de noemer 3-TU federatie zijn aangegaan.

Bliek treedt als nieuwe decaan in Utrecht aan op 1 november aanstaande. Omdat Gerard van Koten in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd op 1 oktober terugtreedt, wordt het decanaat van Bètawetenschappen in de maand oktober waargenomen door vice-decaan Jan van Leeuwen. Ter gelegenheid van zijn emeritaat geeft Van Koten op donderdag 6 september een afscheidscollege in de Domkerk.

EH