Nijmeegse student kraakt ov-chip

Voor het zwartrijden gebruikt student Roel Verdult een kastje dat het formaat heeft van een iPod. Daarop kopieert hij met behulp van een laser een zogenaamde wegwerpkaart, waarmee hij een dag gratis kan reizen.

Verdult toont met het vervalsingsapparaatje aan dat de ov-chipkaart lek is. Bovendien zegt hij met informatie uit Duitsland op korte termijn ook de abonnementskaarten te kunnen kopiƫren. Duitse hackers kraakten vorige week al de beveiliging van die kaarten.

Werk aan de winkel dus voor het bedrijf Trans Links, dat de ov-chip maakt. Daar was men net klaar met het dichten van een gat dat vorig jaar al door Amsterdamse studenten in de beveiliging was geslagen.

De Tweede Kamer wil zo snel mogelijk tekst en uitleg van staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat.

HOP