Nyenrode sleept Inspectie voor de rechter

Eind september kreeg de LID een melding, zo maakte De Volkskrant toen openbaar, dat bij het ontgroeningsritueel van ‘De Nieuwe Compagnie’ eerstejaars gedwongen werden tot seks met een kip. De dienst nam de melding serieus en begon een onderzoek. Maar noch studenten, noch universiteit wilden ook maar iets kwijt, aldus de Inspectiedienst, waarna deze het onderzoek noodgedwongen stopte.

Vereniging en universiteit bestrijden nu dat zij het onderzoek tegengewerkt hebben, en eisen via een kort geding bij de rechtbank in Den Haag dat de Inspectiedienst excuses aanbeidt en geen verdere mededelingen meer doet over d affaire. Ook het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, waaronder de LID valt, is gedagvaard. Volgens Nyenrode staat inmiddels vast dat er geen sprake is geweest van seks met kippen.

De LID reageert verbaasd. “Wij hebben ons altijd beperkt tot de mededeling dat het om een studentenvereniging in de provincie Utrecht ging. De naam Nyenrode hebben we nooit laten vallen. De Volkskrant heeft dat naar buiten gebracht. Nyenrode heeft zelf zijn naam in het nieuws gebracht, niet wij. We hadden alleen geen reden meer om het te verzwijgen.”

AH / HOP