OM eist boete van RUG

“Deze zaak gaat niet over volksgezondheid, maar over papieren”, benadrukt een woordvoerder van de RUG. “Het materiaal is maar een klein beetje radioactief. De straling komt bijvoorbeeld niet door kleding heen.” Maar justitie wil gezondheidsrisico’s niet uitsluiten.

De universiteit beweert het uranium niet zelf te hebben ingevoerd. Dat zou het splijtstofbedrijf Urenco hebben gedaan. Maar vervolgens is het inderdaad door de universiteit zonder speciale vergunning door Nederland vervoerd.

Groningen bracht het uranium bovendien naar het verwerkingsbedrijf Highways International, maar controleerde niet of dat bedrijf de papieren op orde had, wat volgens justitie niet het geval was. In hoeverre de universiteit inderdaad strafbaar is, zal op 17 maart blijken. Dan doet de rechter uitspraak.

Het Groningse Centrum voor Isotopen Onderzoek gebruikte het uranium om waterstof uit water te winnen. Sinds een paar jaar gebeurt dat met chroom, dat niet radioactief is. Elektrolyse van water levert ook waterstof op, maar dan krijgen de onderzoekers niet de juiste variant.

HOP