Onderwijsraad wil centrale examens in hoger onderwijs

Dat schrijft de Onderwijsraad in een advies over de kwaliteit en toegankelijkheid van tentamens. Zoals iedereen het staatsexamen mag doen, ongeacht zijn schoolloopbaan, zo moet ook iedereen aan de hogeschool of universiteit toetsen kunnen maken.

Gezamenlijke examens zijn volgens de raad vooral mogelijk voor opleidingen met een 'gereguleerd beroepsbeeld', zoals arts, accountant en architect. Maar ook studies die niet beroepsgericht zijn, moeten "in onderling overleg de voor- en nadelen van examenafstemming overwegen".

Verder denkt de raad dat gesjeesde studenten na enkele jaren werkervaring misschien hun examens alsnog kunnen halen. Die moeten opnieuw tentamen kunnen doen, zonder extra onderwijs te volgen. "Datzelfde geldt voor mensen die zich gaandeweg opwerken tot het niveau van hoger onderwijs en alle reden hebben om dat ook zichtbaar te willen maken."

Misschien moet examinering gewoon losstaan van de hogescholen en universiteiten, oppert de raad, "zodat individuen altijd direct toegang kunnen krijgen tot examinering." Een onafhankelijke beoordeling door een buitenstaander kan ook geen kwaad.

De Onderwijsraad hoopt dat gezamenlijke tentamens het niveau inzichtelijk maken. De verhoogde toegankelijkheid van tentamens zou ervoor zorgen dat de beroepsbevolking sneller hoogopgeleid raakt.

HOP